نفسي اضحك من قلبي - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

نفسي اضحك من قلبي

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 20th February 2009, 10:26 PM toota غير متواجد حالياً
    Platinum Member

toota is on a distinguished road

افتراضي نفسي اضحك من قلبي

أنا : toota

احباط

يأس

حروب

مشاكل اقتصادية

مشاكل اسرية

وفاة

مستجدات ومشاكل غير مستحبه يوميا

نفسي اضحك من قلبي مرة...مع اني بحب الهزار وبهزر كتير اوي...بس مبضحكش من قلبي ابدا...مبحسش ان الفرحه بتلمس احساسي بجد من جوه....

الحزن واليأس والاحباط بيلفوا خيوطهم حوالين قلبي ويخنقوه....خصوصا ان العمر بيجري...والكتاكيت بتكبر ..اولادي يعني وكل واحد بيشوف حياته مع الوقت وبيبعد....

الاهل بعاد...واخبارهم بتوصلني من بعيد مفيش معايشه يومية ليهم ولا لامورهم...الخبر الحلو بيقولوه والوحش بيداروه عشان ميشغلونيش......

عايزه اضحك وبجد من قلبي...وبقوة تنسيني كل الي عايشينه...

حد عنده طريقة مجربة مش مجرد كلام انشاء؟

الموضوع الأصلي : نفسي اضحك من قلبي     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : toota

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    زيارة لقرية فقيرة يوم السبت القادم تكافل إجتماعى toota 14 3310 13th October 2010 10:50 PM
    موضه خلع الحجاب مواضيع شخصية Admin 73 11970 13th October 2010 08:30 PM
    صبايا...والأفورة الاعلامية صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح sincere 22 3483 5th May 2010 10:53 PM
    فتوش..كفتة مشوية..وبانية شؤون المطبخ بندق 12 4470 1st May 2010 10:40 PM
    اختبار ..هل انت صديقي ! موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات هدي 8 2735 1st May 2010 02:23 AM

قديم 20th February 2009, 10:41 PM مصرية غير متواجد حالياً
    مصرية
    Platinum Member

مصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond reputeمصرية has a reputation beyond repute

مصرية's Flag is: Egypt

أنا : مصرية

Join the club

قديم 21st February 2009, 01:08 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

أنا : نانا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    حسيته اوي كلام حضرتك يا توتا ولفت نظري العنوان اوي وبتأسف بجد اني بشارك مش عشان اساعدك لا ده عشان اني انا كمان حاسة بنفس الإحساس الضحكة مش صافية والناس بتتخم في ضحكي وهزاري ما يعرفوش ان ورا الضحك والهزار ده نار بتحرق في قلبي وان بعد ما بسيبهم ببكي لاني فعلا مش بقدر اضحك ضكحة حاساها بحس اني منافقة في ضحكتي وان ضحكتي دي بتتعبني اكتر ما بتريحني
    مش عارفة ايه السبب بالظبط بس حاسة ان كل الظروف والحياة بما فيها برغم اني لسة ما شوفتش حاجة فيها انا مجرد طالبة بدرس ولسة ما شوفتش من مشاكل الحياة حاجة
    حاسة ان الظروف غلط بتعب لنفسي ولغيري في نفس الوقت مش عارفة ليه كدة عمري ما كنت كئيبة كدة لكن بجد مش عارفة اعمل ايه مع نفسي ممكن يكون لاني مش على درجة الإيمان اللي المفروض اكون عليها انا الحمد لله بأدي كل فروضي والحاجات اللي عليا وبراعي ربنا في كل حاجة بس حاسة انه ده مش كفاية لاني بجد محتاجة اوي لربنا ومحتاجة اني اصلي اكتر واستعين بربنا اكتر واكتر وانا ما عملتش ده بجدية انا متأكدة انه هو ده الحل بجد
    يا ريت يا أخت توتا لو قدرتي تعرفي ايه الحل تفيديني
    أنا بقالي فترة متأخرة ومقصرة اوي في المنتدى فبجد متأسفة اوي اني بعد الفترة دي اشارك بالكآبة دي بجد اعذروني

قديم 21st February 2009, 01:08 AM حرررم بم بم غير متواجد حالياً
    حرررم بم بم
    Senior Member

حرررم بم بم will become famous soon enoughحرررم بم بم will become famous soon enough

أنا : حرررم بم بم

اقتباس

حد عنده طريقة مجربة مش مجرد كلام انشاء؟

أطبخي بسمن النخلتين نفسيتك ترجع في أكلتين

قديم 21st February 2009, 05:06 AM moka غير متواجد حالياً
    moka
    Golden Member

moka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond repute

moka's Flag is: Saudi Arabia

أنا : moka

!For Medical Professionals Only

.
    .

مش عارف اواسيكي ولا اواسي نفسي لان الحال من بعضه اضف على ذلك وحدة مؤلمة لا انيس ولا ونيس فيها ..! موضوعك قلب عليا المواجع ..! ونفسي افتح باب جنبك واقول اللي يضحك مدام توتا اوعى ينسى يضحكني انا كمان ..!

اسف على المداخلة الغم دي مني ..

قديم 21st February 2009, 07:37 AM haya غير متواجد حالياً
    haya
    Golden Member

haya will become famous soon enoughhaya will become famous soon enough

haya's Flag is: Kuwait

أنا : haya

للأسف صعب أوي حد ينصح حد إزاي يفرح من قلبه
    كل واحد وخصوصا وهو ناضج بما يكفي هو بس اللي عارف فين مفتاح السعاده الحقيقة جواه .أنا عارفة مفتاح سعادتي في إيه بالتحديد و الحاجة ديه لما بتنقص بتبقي حياتي صعبة اوي ومش بأحس بطعم أي حاجة
    فيه إنسان مفتاح سعادته بس في راحة البال
    وفيه إنسان مفتاح سعادته إهتمام إللي حواليه بيه
    وغيره في المال وغيره في الاكتناز وغيره في الحب وغيره القرب من ربنا ومساعدة الناس وغيره نجاحه العملي في مهنته وشغله وتحقيق طموحه...
    صدقيني كل واحد عارف كويس أوي أوي فين مفتاح سعادته الحقيقي ..انت يا توتا أكيد عارفاه ولو المفتاح مش موجود ماحدش هايقدر يديلك بديل ...
    ربنا يفرح قلبك وقلب الجميع ...

قديم 21st February 2009, 08:42 AM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

أنا : nash

علي رأي الفاضله ورده... ده أحنا في غربتنا ...لو لحظه تعبتنا ..بتبان همومنا جبال...

للأسف الغربه في حد ذاتها شيء صعب مهما وصفناة للأهل والأصحاب ما بيصدقوش ولا بيحسوة زي اللي أتغرب وعاش بعيد... لا هو طايل يكون زي أهل البلد.ولا قادر يتفاعل بطريقه أيجابيه مع مشاكل الوطن لما بينزل أجازة.... يعني الخسارة مضاعفه....

موضوع التعايش مع أمور الأهل في الغربه.سلاح ذو حدين..مع أننا هانواسيهم ونحس أننا معاهم..لكن أحيانا كتيرة بتزيدي همومك اللي أصلا مش ناقصاها وأنتي في غربتك.... ممكن حد يقول أني أنانيه..بس ابدا لإني أكتر واحده حريصه علي معرفه أمور أخواتي واهلي ومعايشتهم بس أحيانا بكون أكتفيت تماما ومش قادرة ازود عبأ جديد علي نفسي....

ألطف حاجه لما كنت أتصل فيهم وألاقي كم أخبار تغم بطريقه غير عاديه ..مين أتوفي ومين أطلق ومين خسر فلوسه كلها ومين دخل المستشفي...وقتها حسيت بإني بأستغل نفسيا ..بمعني أني بتصل علشان أسمع صوتكم واحس بالأمان ...أفاجيء بكل هذا الغم علشان احس أني في نعمه أني بعيده عن المشاكل ؟؟

علي طول أخدت خط دفاعي محترم...رساله طويله حكيت فيها كل أخباري وكل موقف سيء مر عليا من اول دخول المستشفي نتيجه حاله تسمم شديده لاحمد ..لغايه التكييف اللي ضرب وولع وكنا كلنا هانروح فيها... وختمت رسالتي..بطلب صغير وخجل جدا..ياريت الكام دقيقه اللي بكلمكم فيها ما أسمعش أخبار كئيبه غير أخباركم أنتم... وإلا ...إن عدتم عدنا.....

توتا لا أعرف النصيحه المفيده لك فكلنا في الهم شرق .... لكن اللي أعرفه بشكل ممتاز إزاي أضحك علي نفسي وإزاي أقدر أشغل نفسي بشكل مستمر حتي أصل إلي مرحله الإنهاك وبالتالي ما ألاقيش وقت للتفكير في أي سلبيات بتمر في حياتي وأي يأس وإحباط....

ربي يبعد عنك كل الغم ويسعدك ويفرح قلبك ...آمـــــــــين

قديم 21st February 2009, 09:08 AM tweety غير متواجد حالياً
    tweety
    Member

tweety is on a distinguished road

أنا : tweety

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حرررم بم بم
    أطبخي بسمن النخلتين نفسيتك ترجع في أكلتين

متسمعيش كلامه..

خليكي ف جنه لانها "ايزي اوبن"....والطبيعي يكسب

قديم 21st February 2009, 09:18 AM بندق غير متواجد حالياً
    بندق
    Golden Member

بندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant future

بندق's Flag is: Egypt

أنا : بندق

لما أكون مكتئب بأقص شعرى وأعمل أكلة مفتكسة .. وأخرج أقعد على قهوة عالبحر مباشرة وأديها حجر شيشة وكله يبقى ألسطة وتمام ..

يخف الاكتئاب شوية بس بيرجع انى

قديم 21st February 2009, 09:49 AM Sonesta غير متواجد حالياً
    Sonesta
    Field Marshal

Sonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond repute

أنا : Sonesta

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moka
    .
    .

مش عارف اواسيكي ولا اواسي نفسي لان الحال من بعضه اضف على ذلك وحدة مؤلمة لا انيس ولا ونيس فيها ..! موضوعك قلب عليا المواجع ..! ونفسي افتح باب جنبك واقول اللي يضحك مدام توتا اوعى ينسى يضحكني انا كمان ..!

اسف على المداخلة الغم دي مني ..

أنا زيك بالضبط يا موكا