خطوات الهجرة الى كندا - بدون محامي .!!! - الصفحة 105 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

خطوات الهجرة الى كندا - بدون محامي .!!!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 6th August 2010, 02:11 PM Amro Elsayed غير متواجد حالياً
    Amro Elsayed
    Golden Member

Amro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond repute

Amro Elsayed's Flag is: Saudi Arabia

أنا : Amro Elsayed

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة le prince
    ايه يا مطاريد انتو فين
    الحقووووووونى

بص يا عم والله الموضوع ده ماقدرش افيدك فيه بس الايلتس مه التيف اعتقد ممكن تكمل النقاط الناقصه بس ده محتاج مذاكرة جامده بتاع 6 شهور كده

المشكله ان التقديم القيدرالي دلوقتي بقي محدد ب 1000 فرد للصيادله يعني لازم تلحق فى الاول

انا شايف انك ممكن تركز على كيبك بقي مش عارف انت رأيك ايه ؟؟

عمرو

قديم 6th August 2010, 11:05 PM عمدة غير متواجد حالياً
    عمدة
    Silver Member

عمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant future

عمدة's Flag is: Egypt

:Canada:

أنا : عمدة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يوبي
    اخ تيتو
    انا كنت ناوي اكتب الخطوات بالتفصيل
    بس سامحني دلوقتي علشان انا لسه راجع من سفريه
    و تعبان من السواقه جدا
    بس استريح شويه و ارجع اكمل الموضوع
    و عيني ليكم

الف مبروك يايوبى على الفيش بالتوفيق دايما

قديم 7th August 2010, 08:41 AM وردة الصحراء غير متواجد حالياً
    وردة الصحراء
    Junior Member

وردة الصحراء is on a distinguished road

أنا : وردة الصحراء

لو سمحتواااا يا اخواني في الله اناااا عايزة الابليكيشن بتاااع التقديم الى كندااا او بيسمووه الفورم

لاني بصراااحة دخت ومالقيت حاااجة وكل يلي طلع معاية فورم بتاااع صفحتين بس

انااا عايزة ابليكيشن يتعبى بدون محااامي انااا يلي حعبية ياريت تعاااونوني ياريت انتظر جواااابكم سلامناااا لكم

قديم 7th August 2010, 10:27 AM يوبي غير متواجد حالياً
    يوبي
    Platinum Member

يوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond repute

أنا : يوبي

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وردة الصحراء
    لو سمحتواااا يا اخواني في الله اناااا عايزة الابليكيشن بتاااع التقديم الى كندااا او بيسمووه الفورم

لاني بصراااحة دخت ومالقيت حاااجة وكل يلي طلع معاية فورم بتاااع صفحتين بس

انااا عايزة ابليكيشن يتعبى بدون محااامي انااا يلي حعبية ياريت تعاااونوني ياريت انتظر جواااابكم سلامناااا لكم

كل الابليكشنز في اللينك ده
    https://www.cic.gc.ca/english/informa...uides/EG74.asp

اقرا الجايد كويس و طريقة تعبئة الابليكشن مهمه جدا

قديم 7th August 2010, 10:49 AM يوبي غير متواجد حالياً
    يوبي
    Platinum Member

يوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond reputeيوبي has a reputation beyond repute

افتراضي استخراج الفيش السعودي للي سابو السعوديه!!!

أنا : يوبي

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

اخواني المطاري الاعزاء
    بكل تأكيد انا استفدت جدا من المنتدي ده------
    و زي ما كل الناس ما بخلوش علي بأي معلومه
    فمن واجبي اني افيد الجميع بأي معلومه اعرفها
    و انا الحمد لله مريت بتجربة استخراج الفيش السعودي بعد ما تركت السعوديه ب 5 سنين
    و الواجب عليا اني اشكر الاخوه اللي ساعدوني بمعلوماتهم و خصوصا الاستاذ ميدو فارم
    ندخل بأه في المفيد
    لاستخراج الفيش السعودي من القاهره :
    1- لازم يكون تعرف اي حد في السعوديه يقدر يخلص الفيش من هناك
    2- تروح القسم اللي انت تبعه و نسنخرج فيش عادي خالص موجه الي سفارة كندا
    3- في نفس الوقت تروح الشهر العقاري اللي انت تبعه و تعمل توكيل لصاحبك اللي في السعوديه"كل اللي حاتعوزه اسمه الثلاثي و لو رقم اقامته و العنوان معاك يبقي كويس"
    4- تكتب في التوكيل"استخراج اوراق و فيش جنائي من مصلحة الادله الجنائيه"
    تكلفه التوكيل 20 جنيه
    5- تاخد التوكيل و تطلع بيه علي مصلحة الشهر العقاري الرئيسيه في رمسيس امام الاسعاف و تختمه من هناك ختم امين عام "ببلااااااااااااااااااااااااششششششششش::pa rty::"
    6- بعد ما تاخد الفيش تروح مصلحة الادله الجنائيه في كلية الشرطه بالعباسيه و توثقه من هناك "برضه ببلااااااااش"
    7- تاخد الفيش و التوكيل و تطلع بيه علي الخارجيه المصريه"شارع وادي النيل في الاخر علي اليمين" و توثقهم من هناك "الورقه ب 11 جنيه و خد معاك فكه"
    8- تاخد الاتنين و تطلع علي مكتب الرعايا السعوديه في مبني التجاره بعد ماسبيرو الدور الرابع و توثقهم من هناك"الورقه ب 50 جنيه"
    تحطهم في ظرف و معاهم رقم الاقامه و صورت الباسبور و صورة تأشيرة الدخول و تأشيرت الخروج النهائي" و تبعتهم بالبريد المستعجل "انا بعت ب الems في مكتب البريد علشان ارخص ب 62 جنيه و يوصل في 4 يوم"
    9- يوصلو لصاحبك بالسلامه يروح بيهم مصلحة الادله الجنائيه"مكتب الرياض في البطحاء بجوار المحكمه" يختموه و هوه واقف و يفوت علي البوسطه يحط كل ده في البريد المستعجل"75 ريال" و يرده تاني لحضرتك
    10- لو اي حد عمل الطريقه ديه امانه بعد ما يستلم الفيش يدعيييييليييي
    و اي خدمه

قديم 7th August 2010, 04:24 PM le prince غير متواجد حالياً
    le prince
    Golden Member

le prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond repute

le prince's Flag is: Egypt

أنا : le prince

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amro Elsayed
    بص يا عم والله الموضوع ده ماقدرش افيدك فيه بس الايلتس مه التيف اعتقد ممكن تكمل النقاط الناقصه بس ده محتاج مذاكرة جامده بتاع 6 شهور كده

المشكله ان التقديم القيدرالي دلوقتي بقي محدد ب 1000 فرد للصيادله يعني لازم تلحق فى الاول

انا شايف انك ممكن تركز على كيبك بقي مش عارف انت رأيك ايه ؟؟

عمرو

تسلم يا عمرو باشا
    بس انا عايز اسال
    هو انا لو هدخل عن طريق كيبك اقدر اشتغل فى اى حته فى كندا يعنى ولا هتربط فى كيبك؟
    اصل انا معنديش استعداد اشتغل صيدلى بالفرنساوى
    وبعدين هو انا هلحق اخد التيف فى ست شهوربس وانا مييح فرنساوى؟
    وبعدين فى حاجه غير التيف مطلوبه منى قبل ماقدم ولا تيف واحضر ورقى واقدم من غير ايلتس؟
    انا بصراحه مش عارف حاجه عن كيبك وكل الكلام عنها بالفرنساوى وانا مش فاهم منه حاجه
    انا بتقل عليك بس انت ان شاء الله ادها وادود
    مصطفى

قديم 7th August 2010, 05:15 PM Amro Elsayed غير متواجد حالياً
    Amro Elsayed
    Golden Member

Amro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond repute

Amro Elsayed's Flag is: Saudi Arabia

أنا : Amro Elsayed

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة le prince
    تسلم يا عمرو باشا
    بس انا عايز اسال
    هو انا لو هدخل عن طريق كيبك اقدر اشتغل فى اى حته فى كندا يعنى ولا هتربط فى كيبك؟
    اصل انا معنديش استعداد اشتغل صيدلى بالفرنساوى
    وبعدين هو انا هلحق اخد التيف فى ست شهوربس وانا مييح فرنساوى؟
    وبعدين فى حاجه غير التيف مطلوبه منى قبل ماقدم ولا تيف واحضر ورقى واقدم من غير ايلتس؟
    انا بصراحه مش عارف حاجه عن كيبك وكل الكلام عنها بالفرنساوى وانا مش فاهم منه حاجه
    انا بتقل عليك بس انت ان شاء الله ادها وادود
    مصطفى

بص يا مصطفي باشا انا اللي اعرفه انك ممكن تشتغل فى الحته اللي تاخد ترخيص فيها بس ده ممكن و لا لأ مش عارف .....

بالنسبع لكيبك انا برده معرفش معلومات كتير عنها بس الرابط ده بتاع موضوع كيبك ممكن تسأل الشباب هناك يفيدوك اكتر مني و بالتوفيق ان شاء الله

https://www.almatareed.org/vb/showthread.php?t=7633

انا اسف انى مقدرتش انى اساعدك بس انا واثق انك هتلاقي شباب كتير ممكن ترد على سؤالك عن كيبك

تحياتي

عمرو

قديم 7th August 2010, 09:27 PM le prince غير متواجد حالياً
    le prince
    Golden Member

le prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond reputele prince has a reputation beyond repute

le prince's Flag is: Egypt

أنا : le prince

تسلم يا عمرو انت كده عملت اللى عليك وزياده

قديم 8th August 2010, 12:37 AM محمد محمود محمد غير متواجد حالياً
    محمد محمود محمد
    Junior Member

محمد محمود محمد is on a distinguished road

أنا : محمد محمود محمد

انا صيدلى ومقيم بالرياض السعودية وبحضر ورقى علشان الهجرة فيدرال لكندا وده رقم موبايلى ********* علشان لو نقدر نساعد بعض فى حاجة يا ريت

التعديل الأخير تم بواسطة HAMOUDI ; 8th August 2010 الساعة 01:31 AM

قديم 8th August 2010, 12:41 AM محمد محمود محمد غير متواجد حالياً
    محمد محمود محمد
    Junior Member

محمد محمود محمد is on a distinguished road

أنا : محمد محمود محمد

يا جماعة مطلوب حاجة اسمها AFFIDAVIT مع الترجمة وايضا NOTARY PUBLIC لاى صورة من الورق علشان يقول صورة طبق الاصل ارجو حد يقوللى بسرعة جدا اعمل الحاجات دى ازاى وكل ده هجرة فيدرال