فكره مشروع للقادمين الجدد - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

فكره مشروع للقادمين الجدد

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 5th June 2012, 09:15 AM محمد حسين غير متواجد حالياً
    محمد حسين
    Member

محمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to behold

أنا : محمد حسين

موضوع جميل جدا
    طيب فى سؤال انا فى مصر دلوقتى سبت الشغل و فتحت مكتب للمقاولات و الديكور
    الموضوع ده ممكن يمشى فى كندا ولا لأ اذا ربنا وفقنى فى الانترفيو الاول طبعا
    و لو كده تكلفته المبدئيه ايه ؟ انا سمعت انى لازم اشترى بيت قديم و متهالك و ابدأاظبطه انا و بعد كده ابيعه
    بس طبعا ده محتاج فلوس كتيره

قديم 5th June 2012, 09:16 AM محمد حسين غير متواجد حالياً
    محمد حسين
    Member

محمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to behold

أنا : محمد حسين

موضوع جميل جدا
    طيب فى سؤال انا فى مصر دلوقتى سبت الشغل و فتحت مكتب للمقاولات و الديكور
    الموضوع ده ممكن يمشى فى كندا ولا لأ اذا ربنا وفقنى فى الانترفيو الاول طبعا
    و لو كده تكلفته المبدئيه ايه ؟ انا سمعت انى لازم اشترى بيت قديم و متهالك و ابدأاظبطه انا و بعد كده ابيعه
    بس طبعا ده محتاج فلوس كتيره

قديم 5th June 2012, 01:46 PM مهندس وسيم غير متواجد حالياً
    مهندس وسيم
    Golden Member

مهندس وسيم has a reputation beyond reputeمهندس وسيم has a reputation beyond reputeمهندس وسيم has a reputation beyond reputeمهندس وسيم has a reputation beyond reputeمهندس وسيم has a reputation beyond reputeمهندس وسيم has a reputation beyond reputeمهندس وسيم has a reputation beyond reputeمهندس وسيم has a reputation beyond reputeمهندس وسيم has a reputation beyond reputeمهندس وسيم has a reputation beyond reputeمهندس وسيم has a reputation beyond repute

مهندس وسيم's Flag is: United Arab Emirates

أنا : مهندس وسيم

انا كنت بفكر في مشروع شبيه بمشروعك ده يا بشمهندس شاوي

وكان نفسي احققه هنا في الامارات ..... لكني للاسف اتصدمت بالواقع المر من تكاليف ايجار ورخصة وخلافه ..... وانته طبعا سيد العارفين لانك كنت في الامارات وعايش فيها

المشروع بختاصار كان

1 - عبارة عن عربية ذرة صفراء .... +فشار والموقع يكون في اي مول او مركز تجاري

واخلي وحده فلبنيه تشتغل على العربية دي

2- او عربية اكسسورات حريمي (( زي طرح وشيالات ... والحبشتكنات بتاعت الحريم)) وكنت بفكر اني اجيب وحده فلبنيه تشتغل فيها ... والمدام من وقت للتاني تتابع الفلبنيه.. والموقع طبعا يكون في مول او مركز تجاري

انا عندي دراسات الجدوى بتاعت المشاريع دي ومازلت محتفظ بيها .... يمكن في يوم الايام اقدر احققها على ارض الواقع .... ويكون عندي البزينس الخاص بيه

قديم 5th June 2012, 02:23 PM elmadysm غير متواجد حالياً
    elmadysm
    Silver Member

elmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant future

elmadysm's Flag is: Sweden

أنا : elmadysm

دعوه لموضوعي

الحقيقة موضوع رائع
    والاهم منه بالنسبه لى هو تطابق الافكار

يعنى من يومين كتبت موضوع عن مساعدة المهاجرين الجدد
    وسبحان الله انا كنت كاتب عن نفس اموضوع من فترة

هنا
    ليل القادمين الجدد ...لو عاوز مساعدة ....اطلبها هنا ...و اكيد هتلاقيها
    https://www.almatareed.org/vb/showthread.php?t=80364

و اليوم عامل موضوع عن فكرة انشاء مشروع مشترك او شخصى

وبص كمان هنا

فكرة انشاء مشروع مشترك فى كندا
    https://www.almatareed.org/vb/showthread.php?t=112936

اتمنى ان يتفاعل الاعضاء مع الفكرة ولا نجد الموضوع فى الارشيف

قديم 5th June 2012, 03:05 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

!For Medical Professionals Only

صديقي العزيز باشمهندس يوسف اجمل تحياتي

لا ادري كيف يمكننا ان نعدل هذا الوضع الا وهو تكرار افكار بعض المشاركات.

نعم تفضلت سيادتك بطرح موضوع للاسف لم اتشرف برؤيته لقصر نظري
    ولو رايته لتفاعلت معه وفعلته بدلا من فتح باب اخر

ولقد سبق لي ان اثرت بنفسي موضوعا مشابها سابقا لكننا اليوم نريد ان نفعل الموضوع بشكل جديد
    ولتتحد الايدي وان وجدتم ضم الموضوعين لا مانع عندي....لان الهدف اسمى. وكما قلت لكم سابقا رصيدي في المنتدى لا يصرف في البنك المركزي لا بالدولار ولا بالذهب والفضه...رصيدنا يكون بين من يقرأ لنا ويقتنع بفكرنا.

انا كنت في الوسط التجاري في وينيبج امشي على رجلي بعد ان بدات اضع يدي في شق الجدار من امكانيه ايجاد عمل في تخصصي....لقد ذهبت بنفسي الى موقع محطه البث التلفزيوني فوجدتها مثل اللواتي كنت اعمل فيهن....ريموت كونترول عن بعد واذا حاجه باظت نروح نصلحها (في مدينه العريش في مصر محطه البث كان يحرسها تقريبا اربعون من افراد الجيش وبها مهندسين وفنيين وفراشيين مجموعه اكثر من عشرين هذا على سبيل المثال).

وأثناء مشيي وجدت سياره البيع هذه التي وضعت صورتها فقلت لم لا اعملها مشاركه لكن بطريقه مختلفه

وهي انها .....ليست مشروع لشخص واحد... هنا الجديد.
    القائمون بالمشروع اثنين او اكثر كل منهم يدفع نسبه تساهميه....بحيث لا يضع كل واحد مدخراته كامله ويبقى( بني ليس) يعني مفلس.

كما ان قانون المشروع من البدايه يجب أن يكون واضحا..حول الشراكه او الانسحاب مستقبلا او توزيع الارباح ان حصل او تكبير راس المال وزيادته.

انا سعيد بالتفاعل حول ما كتبته

والجميل في الموضوع اننا نضعه هنا للفائده لمن يستطيع... فلسنا كلنا في نفس المقاطعه وبالتالي ليست هناك أنانيه.

هل اطلب منكم خدمه حتى لا يكون كلامنا في الهواء.....وأرجو التفاعل حول هذه النقاط ومن يقرأ رجاء الكتابه والخروج من حزب الكنبه.....ربنا يرضى عليكم عودوا نفسكم على الادلاء برأيكم....مفيش بعبع..وما بنكتبش لا في حرام ولا في سياسه.....فلماذا القصور ...تشجعوا يا حريم المنتدى...أين انتن.....والله انا باخبز خبز عربي ولا اجدعها واحده منكم وباعمل شاورما وكباب وحمص وفول وممكن لوحدي اعمل مطعم شرقي.
    متخلونيش ازنقكم امام رجالتكم...ساعدوهم اللي تعرف تعمل اصناف حلوى مطلوبه تعمل وممكن تشتغلوها بالطلب من بيوتكم...انتم الأن في كندا.... مفيش ام فلانه والا علتانه باصالك وبتقول شوفوا شوفوا مش لاقيه وبتعمل وبيتسوي وهي اللي دكتوره والا مهندسه والاصيدلانيه والا والا والا....
    فاكرين موضوع زبال في كندا..........لازم نخرج من الكلام للعمل طالما شريف ...

انا اضع خطه واضحه المعالم قابله للتطبيق وللتعديل .........من يشاء فليمش على الخطى.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    أولا...للمدراء فتح باب مشاريع للقادمين الجدد مثبت....
    .حتى يراه الجميع ولا يذهب للارشيف
    فبعض المشاركات قد لا تنم عناوينها عن محتواها.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ثانيا..عنونه المواضع للمشاريع داخل الباب
    1-محل فول وطعميه
    2-محل شاورما
    3-محل مخبز الي عربي
    4-محل كشري
    5-محل حلويات عربيهيمكن زياده المواضيع الفرعيه تبعا لما يستجد

ثالثا داخل المسمى للمشروع نكتب
    لوازم المشروع
    محل مساحته كذا موجوداته كذا ادواته كذا..او عربه للبيع داخل مول او سوبر ماركت او سياره على قارعه الطريق يعني دراسه جدوى.
    الان توريد الادوات ومصادرها واسعارها وايها افضل ان كانت هناك تجارب سابقه في اماكن موجوده وبالصور

بعد الانتهاء سيجد القادم الجديد والذي لم يسبق له الدخول في مشروع تجاري صغير...أنه امام شيئ مكتمل.. والرزق على الله.

أخيرا معلومه
    اذا ذهبت بمشروعك للبنك....وانا لست من انصار الديون..لاني احب ان انام قرير العين.

فإن هناك شيئ اسمه المشاريع الصغيره حتى مليون دولار...تدفع انت 20-25% ويدفع البنك اذا اقتنع بالمشروع الباقي فإن تعثر المشروع وفشل...تكون انت مسؤول عن القيمه التي دفعتها والباقي تتولاه الدوله امام البنك.... ويستطيع اي محاسب قانوني مرخص هنا في المنتدى ان يفتينا في الموضوع إن أراد أن يسهم بفعاليه ( خليه يزكي ماله في استشاره مجانيه او محامي في كندا ) ليكون كلامنا بفائده وليس مجرد هدرا للوقت او بدل قرايه الجرايد.
    اللهم اني قد بلغت .. اللهم فاشهد.
    والله من وراء القصد.

التعديل الأخير تم بواسطة shawi ; 5th June 2012 الساعة 03:14 PM

قديم 5th June 2012, 03:39 PM elmadysm غير متواجد حالياً
    elmadysm
    Silver Member

elmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant future

elmadysm's Flag is: Sweden

أنا : elmadysm

دعوه لموضوعي

كامل احترامى وتقديرى لحضرتك اخى العزيز
    و انا متفق معك تماما فيما تكتب

ولكن
    بدلا من ان يكون الكلام بدون فاعلية
    اعتقد ان الافضل تنظيم الافكار
    بمعنى
    اول خطوة نحدد الافراد التى ترغب فى المشاركة
    ثانيا : نحدد مكان اقامتهم
    ثالثا :و بالتالى يتم تقسيمهم الى مجموعات اصغر
    رابعا : كل مجموعة تستطيع تحديد قيمة راس المال المشترك
    خامسا : كل مجموعة تطرح الافكار المناسبه لها
    سادسا : مناقشة الافكار فى المنتدى
    لانى سبق وان طرحت فكرة المشاركة و لم تحدث الاستجابه المتوقعة

او ممكن وضع موضوع مستقل خاص بافكار المشاريع فقط

قديم 5th June 2012, 04:13 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

alaashabana's Flag is: Canada

أنا : alaashabana

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmadysm
    كامل احترامى وتقديرى لحضرتك اخى العزيز
    و انا متفق معك تماما فيما تكتب

ولكن
    بدلا من ان يكون الكلام بدون فاعلية
    اعتقد ان الافضل تنظيم الافكار
    بمعنى
    اول خطوة نحدد الافراد التى ترغب فى المشاركة
    ثانيا : نحدد مكان اقامتهم
    ثالثا :و بالتالى يتم تقسيمهم الى مجموعات اصغر
    رابعا : كل مجموعة تستطيع تحديد قيمة راس المال المشترك
    خامسا : كل مجموعة تطرح الافكار المناسبه لها
    سادسا : مناقشة الافكار فى المنتدى
    لانى سبق وان طرحت فكرة المشاركة و لم تحدث الاستجابه المتوقعة

او ممكن وضع موضوع مستقل خاص بافكار المشاريع فقط

طيب اللى خارج كندا او لسة موصلش لارض الارحلام هل ممنوع انه يشارك فى الموضوع دة بحيث يعنى مشاركتة هتبقى مجرد افكار وليس على ارض الواقع

تقبلوا تحياتى

قديم 5th June 2012, 04:17 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

alaashabana's Flag is: Canada

أنا : alaashabana

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهندس وسيم
    انا كنت بفكر في مشروع شبيه بمشروعك ده يا بشمهندس شاوي

وكان نفسي احققه هنا في الامارات ..... لكني للاسف اتصدمت بالواقع المر من تكاليف ايجار ورخصة وخلافه ..... وانته طبعا سيد العارفين لانك كنت في الامارات وعايش فيها

المشروع بختاصار كان

1 - عبارة عن عربية ذرة صفراء .... +فشار والموقع يكون في اي مول او مركز تجاري

واخلي وحده فلبنيه تشتغل على العربية دي

2- او عربية اكسسورات حريمي (( زي طرح وشيالات ... والحبشتكنات بتاعت الحريم)) وكنت بفكر اني اجيب وحده فلبنيه تشتغل فيها ... والمدام من وقت للتاني تتابع الفلبنيه.. والموقع طبعا يكون في مول او مركز تجاري

انا عندي دراسات الجدوى بتاعت المشاريع دي ومازلت محتفظ بيها .... يمكن في يوم الايام اقدر احققها على ارض الواقع .... ويكون عندي البزينس الخاص بيه

فعلا جكاية انك تاجر مكان بسيط فى اى مول مكلف غير الرخصة التجارية
    المشكلة كمان انك لو حبيت تعمل اى عرض ترويجى لازم تاخد تصريح من دائرة الاقتصاد وبتدفع رسوم 1700 درهم لعرض مدتة شهر

للاسف هنا المشاريع هنا فى الامارات مكلفة ولازم يكون راس مال لايقل عن 50 الف مبدئيا

قديم 5th June 2012, 05:14 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

الاخ علاء شبانه
    تحياتي
    انا لسه مستني الفناجين والدله....كنت متوقع بلوتووث طالما جاي وينيبج يجيبهم...بس شكله ما خدش باله

المشاريع في الامارات خمسين الف درهم!!! ده لعربايه الذره

احنا بنتكلم عن مائه الف دولار ده اللي اسمه هنا مشروع صغير

فيه واحد عمل محل بيتزا هنا وانكسرت تجارته لانه محسبهاش صح فتح في مكان غلط ثقافته ارز وليست بيتزا هو اهتم برخص ايجار المجل ونسي الباقي ولما حب يبيع موجودات المحل بنصف الثمن طلع المطلوب 70 الف دولار
    هو لو خمسين الف درهم ( 15 الف دولار ) ما كانش حد غلب هنا.

أخي يوسف نعم نحن تقاربت افكارنا تماما في الهدف

لذلك كان الطلب من المدراء ان يتم فتح باب مثبت مستقل للموضوع...وبالتالي المهتمين سيلتقون

ثانيا اقسام المشاريع ستجعل المشتركين في نفس الاهتمام يتناقشون حولها

هنا سيبدا التقابل الفكري...ثم الالتقاء في البلد نفسه ثم عمل مجموعه من المهتمين بنفس نوع المشروع لانك قد تجد اناس من نفس البلد مهتمين بمشروع وأخرين بمشروع أخر.

وقد تجد من يقرأ ولم يكن الامر بباله فيهتم ويدخل ويشارك....

هل لدى احد ممن يقرؤون من لديه شركه مسجله باسم وعنوان ملف ضرائب.....هذه خطوه بالمناسبه يقوم بها بعض البي ار ويسجلوا الشركه من البيت ويقومون بالنشاط من البيت..فما هي الشروط وما هي الانشطه المصرحه.

اخي وسيم
    للاسف دخول من هو خارج البلد في المشاريع لا ادري ماذا اقول فيه فهي شركه بسيطه وليست ملتي ناشيونال اوعامه ولانه سيكون فيها ملف ضرائب ترى كيف سيكون الوضع محاسبيا لا ادري

ولازلنا حتى يومنا هذا بحاجه لاستشاره من داخل المنتدى

ترى الاخ زوهيري في فانكوفر...هل عمله متعلق بالمحاسبه..بعض من مشاركاته كان لها هذا الاثر او في مجال الحسابات . فلنقدم له السؤال او يدعوه احدكم لو سمحتم للمشاركه لان يرسل له على الخاص
    انا ارسلت للمدراء ( دكتوره رانيا ) لعمل الموضوع وفي انتظار ردهم

التعديل الأخير تم بواسطة shawi ; 5th June 2012 الساعة 05:19 PM

قديم 5th June 2012, 05:26 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

افتراضي اضافه

انا فكري ان نحول هذا الجزء تماما كما هو كتالوج الهجره
    كيف تعمل مشروعا صغيرا
    او كيف تبدا شركتك
    بالمناسبه فيه ورق ومواقع حكوميه متخصصه في هذا المجال وفي مانيتوبا مليان موقع الحكومه بس العتب عالنظر....ما عدش ينفع ان الواحد يقرا الواحد عاوز ملخصات تحت ضغط الحاجه
    بيبقى الوضع زي اللي داخل اخر اسبوع عالامتحانات بيبص في الكتب ويقلب الصفحات وتايه بينما المعلومه قصاده