المشاكل و الصعوبات الي ممكن تقابل المهاجر الجديد - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

المشاكل و الصعوبات الي ممكن تقابل المهاجر الجديد

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 25th April 2010, 05:59 AM Moe غير متواجد حالياً
    Senior Member

Moe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond repute

:Canada: المشاكل و الصعوبات الي ممكن تقابل المهاجر الجديد

أنا : Moe

بفضل الله المواضيع الي هنا و الي هناك فيها معلومات اكبر من بعض المواقع الحكومية نفسها ..موضوع واحد شخصيا شايفه مهم ..حقوق المهاجر ايه..ايه الي ليه و الي عليه??..معظم المشاكل الي وقعت فيها انا و اهلي كانت لاننا مش عارفين حققونا ايه ..

ناس كتير في البلد لسا مش عارفة حقوقها و ماشية جوة الحيط ..مع ان البلد بلد حريات ..طالما انت مستقيم و مهاجر شرعي يبقي زيك زي اي حد من اصغر عامل ل(هاربر) نفسه ..الاخلاق عالية صحيح بس مش كل الناس ملايكة ..حتلاقي الي يستغلك لو عرفك انك مش فاهم حقوقك ايه ..

حتلاقي العنصري و ان كان ما يقدرش يفتح بقه لان بيته و البيت الي جنب بيته ممكن يتخرب ....كل ما فهمت حقوقك كل ما كنت اقوي و اتمتعت بالبلد اكتر ..البلد من اصغر واحد لاكبر واحد مهاجرين ..ده رأي شخصي ..
    دي بعض المشاكل الي حصلتلي و بعض الناس الي انا اعرفهم بجمعها من فترة كل ما الاقي وقت فاضي ..حكتبها و ايه الي ليك و الي عليك.. ما فيش حد محتاج شئ بفضل الله و كل الحاجات الغامضة اول ما تحط رجلك حتبان..بس حكتبها و خلاص بما ان الواحد فاض الكام يوم دول شوية قبل بداية ال Summer school في مايو ... يمكن تواجه شخص و لو عنده فكرة مسبقة حتقلل الصدمة شوية .. the worst Scenario ..يا ريت الي عنده شئ يضيف لان دي تجربة فرد واحد فقط ..اكيد في حلول اكتر لكن ده الي اعرفه ..:-

السكن

اسرة جايه جديد .. قاعدة في فندق كل ما تتصل علي مكان عشان تأجر يقوللهم احنا عايزين References ..ازاي حيجيب ريفرنس و هو جديد ..ما فيش شغل ..ما فيش معارف ازاي حيسكن كده ؟

قانونا ما فيش Landlord يقدر يقول لشخص انا مش حأجرلك عشان (لونك-سنك-عمرك-دينك) بس حتت ال Reference دي حتقف مشكلة ..مش كل البيوت عايزة Reference ..الواحد عايز يدور Little Harder في الاول ..لو قفلت خالص يعرض علي الشركة انه يدفع Deposit كبير غالبا حيوافقوا ..لو ما نفعش أسئله لو ينفع guarantor Or Personal Reference و شوف حد من معارفك يضمنك ..لو ما نفعش شوف بيت او شقة مملوكة لفرد مش شركة ..حتكون القصة اسهل و اعرض عليه نفس الكلام ..لو ما نفعش و ما فيش حد يفيدك او يساعدك ألجاء لواحد من دول حيساعدوك اكيد.. حتلاقي ناس بتتكلم عربي

Housing Help Centers

Library Settlement Workers

Community Centers

الحمد لله لقيت بيت ..ايه الي ادور عليه في البيت ؟

لو شقة (Apartment Or Flat )..معظم الشقق لازم قبل بداية عقدك و ما تتنقل لها انه يجدد البيت ..يدهنه ..ينضفه ..(غالبا) ما تنسوش انا بتكلم عن تجربة شخصية ..لازم يجيبله التلاجة جديدة و البوتجاز يتجدد ...كل ده في العقد ..ساعات بيستهبلوا لما يلاقوا الشخص مش فاهم ..ما تدخلش البيت لو عملت عقد الا لما يجدده او ينضفه و يجيبلك الي متفق عليه (علي حسب المتفق عليه طبعا القصة بتختلف )..القصة بزنس ما فهاش كسوف و لا احراج ...شوف اي اثار لحشرات او قوارض او اي شئ ..الله اعلم الي قبلك كان مربي ايه ..اسئل عن ال Heat و الكهربا ..حسسه انك فاهم ..اهمية اللغة طبعا فرق كبير
    لما تسكن و حصل شئ في البيت .. التلاجة باظت..المجاري ..كلم ال Landlord علي طول ..ما تصلحش حاجة ..هو المسؤل عن اي حاجة تبوظ (غالبا)...البيت (House ) قصة مختلفة شوية ..ما عنديش فكرة كبيرة عنها

سكنت في البيت ... عملت عقد لمدة سنة ..و لقيت حشرات مثلا ..لقيت ان في شئ مضايقك ..مش مرتاح في البيت ..عايز تمشي قبل نهاية العقد او المدة المتحددة في العقد ؟

في شقق حتلاقيهم في العقد عمالين غرامة مالية معينة لو كسرت العقد .. في اماكن لا ..مهم جدا تقرأ العقد ...لو ما فيش ..كلم ال Landlord براحة و هدؤ الاول ..اشرحله موقفك ..الانسان البسيط السهل مهضوم في اي ثقافة ...لو وافقك ..مهم جدا انك تكتب الكلام ده في ورقة و تمضي عليه انت و ال Landlord ...مهممممم جدددددددددااااا ..مهما كان ظريف و لذيذ معاك ..البلد بلد ورق ..لازم اي شئ بورقة ممضية ..مافيهاش كسوف و لا احراج و لا مجاملات ...

لو رفض و انت مش قادر تستحمل لنهاية المدة الزمنية ..فيران او اي بلوة ما كانتش موجودة قبل ما تأجر ..اتصل علي محامي في حاجة اسمها Legal Aid ..دول محامين الحكومة بتدفعلهم عشان يساعدوا الناس مجانا (غالبا )..او بأجر رمزي جداااااا....هو حيقولك تعمل ايه
    لو كل ده ما نفعش و انت مش قادر تقعد بجد و خلاص جبت اخرك ..في شقق لا تطاق فعلا ..اتصل علي

the Investigation and Enforcement Unit,of the Ontario Ministry of Municipal Affairs and Housing

IEU
    416-585-7214
    1-888-772-9277
    هما حيقوموا بالواجب

الموضوع الأصلي : المشاكل و الصعوبات الي ممكن تقابل المهاجر الجديد     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Moe

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    أنا اتصدمت في كالجاري مقاطعات كندا khaled_sabry 359 87912 13th May 2012 06:55 AM
    تجارب وخبرات من بلاد الغربه الهجرة إلى كندا skhedr 24 5345 24th June 2011 05:46 AM
    zainab..New to isalm زينب مسلمه جديد بينكم ..دعوه... شؤون إسلامية Tornado 89 8708 27th September 2010 03:16 PM
    Money matters News & documentaries مال وأعمال ramyfathalla 6 1873 20th September 2010 10:26 PM
    رقائق شؤون إسلامية Moe 8 2906 27th July 2010 08:40 AM

قديم 25th April 2010, 06:01 AM Moe غير متواجد حالياً
    Moe
    Senior Member

Moe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond repute

اسرة مهاجرة جديد ...محتارين في سكن و لقت (شخص) بيأجر مكان ..و لما راحه قابلوه هات يا ظرافة و لطافة و عايز يسكنهم بدون عقد ..او ورق رسمي ..تسكين من الباطن يعني ؟

شخصيا انا مش حعملها ...امشي قانوني لان لو يوم مثلا المجاري (ضربت) و اتصلت عليه عشان يصلحها و هو كان سهران طول الليل و و كلمك وحش و انت زعلت و اللطافة و الظرافة اتحولت معارك..و لا حتقدر تعمل شئ ..و لو طردك بره و اتصلت بالبوليس و لا حيعمل شئ ..البلد بلد (ورق) اي شئ لازم يتثبت بالورق و المستندات ...
    لو أجرت قانوني ..مهم جدا تحتفظ بكل ورقة ادهالك الLandlord ..اي Receipt حيدهولك يثبت انك دفعت الايجار اطول فترة ممكنة ..انا مشتري شنطة مخصوص و مجمع فيها الحاجات دي

اسرة سكنت جديد في بيت ...و حست ان ال Landlord الي اكيد معاه نسخة من المفتاح بيدخل البيت من غير أذنهم لما يكونوا برة ؟؟

بالقانون ال Landlord ما يقدرش يدخل بيت حتي لو حيصلح شئ في البيت الا لما يدي علي الاقل 24 Hr Entry Notice ... الا لو في حالة Emergency ...لو حسيت انه بيعمل كده كلم ال Manager بتاعه علي طول ...لو ما فيش استجابة اتصل علي ال 911..طالما انت قانوني و شرعي في البلد ..طالما انت مش غلطان ما فيش شئ تخاف منه ابدا ...بالعكس الكل حيقف معاك

اسرة سكنت في بيت ..او بيزمنت ...ال Landlord الي مجأرين منه ساكن معاهم في نفس البيت ..طابق علوي مثلا ..في الشتاء كان بيقفل الHeat ساعات عشان يوفر عليه المصاريف شوية ..كل ما يروحوا يكلموه (يا عمنا احنا في الشتا ..ما ينفعش) يقولهم اعلي ما في خيلكم اركبوه ...اصلهم مهاجرين جديد و هم عارف كده ؟

بالقانون اي Landlord مطالب انه يوفر درجة حرارة معينة لل Tenants الي عنده في البيت ...في تورونتو
    minimum of 21C/70 Fahrenheit لو درجة الحرارة في البيت اقل من كده ...و انت مش سبب مباشر لتغير درجة الحرارة (مجنون زي بيفتح الشباك علي مصرعية في الشتاء ) ...اتصل علي ال
    city's Building and Inspections department or your city councilor

338-0338 (Access Toronto)
    East District
    East York 416-397-4590
    Scarborough 416-396-7322
    North District
    North York 416-395-7000
    South District
    Toronto 416-392-7539
    West District
    Etobicoke and York 416-394-8002
    و اشرحلهم موقفك .. حيساعدوك اكيد

اجرت بيت ..ال Landlord مش عايز يصلح حاجات في البيت ..كهربا ...تلاجة ..اي شئ؟؟

كلمه شفهي بالاصلاحات المطلوبة ...لو رفض اكتب جواب و صور منه نسخة و ابعتله الجواب ده و احفظ التاريخ الي ارسلت فيه الجواب ..ما فيش استجابة برضه ..كلم ال
    city's Building and Inspections..
    خليهم يبعتوا مفتش يكتب تقرير بالاضرار الي حيشوفهاو المالك مش عايز يصلحها ..و احتفظ بنسخة من التقرير ..لو اتكلمت و طلبت city Building Inspector و ما جاش اتصل علي نفس الرقم و اتلم مع الSupervasiror بتاعه ...بعد ما التفتيش تم و لسا عمو ال Land lord ما معبرك ...اتصل علي
    the
    Investigation and Enforcement Unit,of the Ontario Ministry of Municipal Affairs and Housing

IEU
    416-585-7214

1-888-772-9277

هما حيقوموا بالواجب

city's Building and Inspections department or your city councilor

338-0338 (Access Toronto)
    East District
    East York 416-397-4590
    Scarborough 416-396-7322
    North District
    North York 416-395-7000
    South District
    Toronto 416-392-7539
    West District
    Etobicoke and York 416-394-8002

حصل مشاكل مع ال Landlord لاي سبب ..هل ممكن ال Landlord و انا بره يغير القفل و يطردني بره ؟

حتي لو مش دافع ايجار ..و هو ما بعتلكش Eviction Notice .. ما يقدرش يعمل كده ..لو حصل اتصل علي 911 علي طول ..بس الي ما يدفعش الايجار يستاهل الي يحصله

اسرة اجرت بيت ....عمو ال Landlord اللذيذ شاف ان الناس دول مهاجرين جداد و حب يتنطط و بعتلهم جواب رسمي (فهمي)( نظمي) بيقولهم ان الايجار حيرتفع من الي موجود في العقد كل تلات او ٦ شهور ؟؟

قانونا في اونتاريو ال Landlord حقه فعلا انه يرفع الايجار ... بس قانونا مرة كل ١٢ شهر ..اقل من كده غير قانوني و لا يعتد بيه و من حقك ترفض طبعا ..لو كلمته و ضحكلك و قالك امضيلي علي الورقة دي ..ما تمضيش علي اي شئ في البلد قبل ما تقراه اكتر من مرة ..

اجرت بيت او شقة عند Landlord بس عنصري ..مش بيحب العرب ..مريض نفسي ..اي بلوة ..ابتدي يضايقني و يخلي ( صبيانه) يضايقوني ..بيهددني مستغل انا الانجليش لسا مش قوي ..اعمل ايه ؟

انت مهاجر جديد لانج ..لغتك علي القد ...اعمي و اعرج و اخرس ..ما فيش حد ليه الحق يعاملك سئ او يهددك ..لو حصل ..اتصل علي

the Investigation and Enforcement Unit (IEU) of the Ministry of Municipal Affairs and Housing
    علطول في 18887729277/ or 416-585-7214

او اتصل علي محامي في مباشرة
    ال Legal clink ..حتتعجب من الي حيحصله

القصة مش( دراع ) و لا (بلطجة) لكن البلد بلد قانون ..انت مطالب تحترم القانون .. و غيرك مطالب برضه ..لو خالفت القانون مش حيشفعلك انك (مش فاهم) (انا مهاجر جديد ) ..و بالمثل لو حد تعتدي عليك و علي حقوقك حتلاقي الي ياخودلك حقك برضه ...في حتت القوانيين دي ..بجد سعيد اني هنا

قديم 25th April 2010, 06:14 AM Moe غير متواجد حالياً
    Moe
    Senior Member

طيب انا ما كنتش ناوي افتح موضوع جديد بس انا حاسس ان الكلام ده ممكن يفيد شخص يوما ما و لاني متاكد من بداية مايو انا مش حلاقي وقت. كل ما الاقي وقت بفضل الله اكتب الي شفته...لو معرفتش اتابع الموضوع شكلها حيبقي rude انا عارف.. بس دعواتكم بتيسير الاحوال وارجوا المعذرة

قديم 25th April 2010, 06:47 AM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Eng Hesham
    Brigadier General

Eng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond repute

Eng Hesham's Flag is: Egypt

أنا : Eng Hesham

لا بجد موضوع مهم جدا جدا جدا
    وخصوصا للناس اللى خلاص قربت تسافر
    و دى حاجات مهمه جدا و اللى مياخدش باله منها لازم هاتحصله مشاكل كتير
    شكرا على مشاركتك و مسجل متابعه لكل اللى حضرته بتقوله

قديم 25th April 2010, 07:29 AM أكسيلانس غير متواجد حالياً
    أكسيلانس
    Silver Member

أكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond repute

أنا : أكسيلانس

!For Medical Professionals Only

بارك الله فيك يا دكتور - أذدنا يا سيدي - نحن في أشد الحاجه الي كل نصيحه و معلومه مفيده

خالص تحياتي

قديم 25th April 2010, 07:36 AM ELSHAMY غير متواجد حالياً
    ELSHAMY
    Senior Member

ELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to behold

أنا : ELSHAMY

تسلم ايدك يا دكتور

جزاك الله خيرا

تسجيل متابعة

قديم 25th April 2010, 08:08 AM ramyfathalla غير متواجد حالياً
    ramyfathalla
    Golden Member

ramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond repute

ramyfathalla's Flag is: Egypt

أنا : ramyfathalla

د / محمد بجد اللسان يعجز عن الشكر أمام شخصية زى حضرتك
    حضرتك علمتنا حاجات كتير هنا و هناك و عطائك كبير قوى قوى فياريت ما تغبش عننا
    و موضوع جميل و مهم جدا فعلا و ربنا يباركلك
    و تسجيل متابعة

قديم 25th April 2010, 08:16 AM نور عمر غير متواجد حالياً
    نور عمر
    Member

نور عمر is on a distinguished road

أنا : نور عمر

[SIZE=×4]السلام عليكم جميعا
    ارجو المعذرة و المساعدة العاجلة و النصيحة لو سمحتم
    1- أنا طبيب بيطري دفعة 97
    2- أعمل في مجال التسويق و بيع الأدوية من تاريخ التخرج (13 سنة خبرة)
    3- اترقيت خلال الفترة دي 3 مرات يعني الخبرة بقت أفضل
    4- قدمت تبع مكتب القاهرة يناير 2007
    5- حاليا ماشي في MBA من جامعة شهادتها معترف بيها دوليا حتي في كندا
    السؤال : 1- مجال العمل في التسويق و البيع للأدوية أخباره ايه في كندا
    2- الشهاده المعترف بيها دي هل ممكن يكون في أي طلب لعمل أي نوع من أنواع المعادلة أو اي حاجة تاني ليها علشان اعرف استغلها في الشغل
    3- عاوز نصيحة مخلصة لأني احترت في موضوع الاقامة أنزل فين في كندا علشان يكون أولا: مجال الشغل أقدر أشتغل علي طول بعد أقل و قت
    ثانيا: أنسب و عاوز أقول أنسب من ناحية تكاليف الاقامه و السكن مكان في كندا للبداية

أرجو المساعدة و الرد بسرعة خصوصا من الأخوة الأفاضل اللي مستقرين في كندا وشكرا لكم
    [/SIZE]

قديم 25th April 2010, 08:37 AM نهر النيل غير متواجد حالياً
    نهر النيل
    Golden Member

نهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of light

نهر النيل's Flag is: Egypt

أنا : نهر النيل

بارك الله فيك يا دكتور محمد

الموضوع مفيد ومهم جدا

بمناسبة الحقوق والواجبات انا كنت سألت عن معلومة عندي معرفش هي صح ام خطأ وعايزة اعرف

هل من حق دافع الضريبة انه يطلب فلوس الضريبة اللي هيدفعها تتفع في انشطة معينه (تعليم او صحة مثلا)او من حقه ان يطلب ان اللي هيدفعة مايمولش حروب مثلا او اي نشاط هو مش عايزه ؟؟؟؟

ياريت تستفسرلنا لو تسمح

وجزاك الله الف خير

قديم 25th April 2010, 08:51 AM صودا غير متواجد حالياً
    صودا
    Member

صودا is on a distinguished road

أنا : صودا

احسنت يا لورد كلام كبير ومهم جدا على كل المستويات واعتقد ان الاخوة لديهم استفسارات وخبرات من السابقين واللاحقين ومداخلات مفيدة نرجوا ادراجها للاستفادة ا لقصوى لكل الاعضاء الافاضل ولك المزيد من الشكر