نقله نوعيه جديده في عالم المنتديات - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > إفتتاحية المنتدى > إقتراحات ... مشاكل تقنية

إقتراحات ... مشاكل تقنية هنا نتواصل مع إدارة المنتدى

إقتراحات ... مشاكل تقنية

نقله نوعيه جديده في عالم المنتديات

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 2nd November 2008, 06:05 AM brain غير متواجد حالياً
    Brigadier General

brain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond repute

افتراضي نقله نوعيه جديده في عالم المنتديات

أنا : brain

موضوع المنتديات و علاقته بالناس لا تزال تشغل تفكيري و احاول الوصول الى حل مثالي للانعزال التام بين المنتديات و الناس

يوم الجمعه اللي فاتت جاتلي الفكره

و السبب اسم المنتى "المطاريد"

و اذا لاحظنا في حياتنا اليوميه نجد ان الجريده الساخره الهزليه التي تتحدث عن مشاكل الناس قد اختفت تقريبا من حياتنا

قبل الثوره على ما اعتقد كانت هناك مجلات ساخره يكتب فيها كبار المتاب الساخرون لينتقدوا الحياه اليوميه و لكن بصوره ساخره لا اتذكر اسم مجله الان و لكني على يقين من انه كان هناك وجود لمثل هذه المجلات

الفكره تقوم على اصدار جريده باسم المطاريد

طبعا سيتصور الجميع ان الموضوع خيالي و لكن اليكم الفكره

انا لا اطالب الان بأن تكون المطاريد مجله او جريده مستقله

كل ما اريده هو محاوله الاتفاق مع اي صحيفه في الخليج او مصر - كبدايه - لنكون ملحق ساخر لهذه الجريده او المجله و بنفس الاسم المطاريد

لا نريد الا ملحق شهري عباره عن صفحه واحده وجه و ظهر فيها كتابات نختارها نحن بعنايه في المنتدى تكون عباره عن تحليل لمواقف ما و لكن بصوره ساخره

و للعلم هذا الامر لن يكون بالصعوبه و خصوصا في بلاد الخليج التي تخلو تماما من هذه النوعيه من المجلات

ليحاول كل منا في البلد الموجود بها في الكويت او البحرين او قطر او الامارات

كل ما نريده هو صفحه واحده (وجه و ظهر ) توزع كملحق مع اي جريده تقبل هذا الامر

ما رايكم في هذا الاقتراح

الموضوع الأصلي : نقله نوعيه جديده في عالم المنتديات     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : brain

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    الولايات المتحده تقرر تسليح ثوار سوريا شؤون عربية ودولية رؤيا 2 1487 14th June 2013 06:57 PM
    صفحه اخرى سوداء من التاريخ اﻻسلامي شؤون إسلامية س. نورينجتون 34 4701 10th May 2013 08:02 PM
    فضيحه تهز الكويت مال وأعمال brain 5 2309 7th May 2013 09:20 PM
    دول الخليج تتنافس على لقب اﻻكثر كسلا شؤون عربية ودولية ناصر الدين 4 1980 4th May 2013 07:11 PM
    اﻻديان و العنف مره اخرى - حتى البشريه منها مناقشات وحوارات جادة brain 0 1429 3rd May 2013 08:22 PM

قديم 2nd November 2008, 06:15 AM FINETOUCH غير متواجد حالياً
    FINETOUCH
    Golden Member

FINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond repute

أنا : FINETOUCH

فكرة صعبه شويه فى الالتزام بالمواعيد الثابته والتجهيز المسبق المستمر ولا انت شايف ان منا من يستطيع الالتزام .
    لان كما جربت عن تجربه شخصيه ان دخول المنتدى بانتظام ليس ثابتا بالنسبه لى او للبعض ويخضع لعوامل كثيرة
    والا ايه رايكم

قديم 2nd November 2008, 06:20 AM brain غير متواجد حالياً
    brain
    Brigadier General

brain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond reputebrain has a reputation beyond repute

احنا نبدأ الاول مره كل شهر

هنا في المنتدى في ناس عندها موهبه الكتابه الساخره

حشيش و بدريه و مسامح و توتا و فيروز و كتير كمان هتبان مواهبهم لما يركزوا في الكتابه الساخره ده غير الناس اللي عندهم موهبه الشعر و اللي عندهم مدونات شخصيه

احنا محتاجين بس في البدايه صفحه واحده حوالي 10 مواضيع كل شهر

قديم 2nd November 2008, 06:25 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

السلام عليكم
    الفكرة جميلة جدا يا عزيزى برين
    هية يمكن لسة شوية عليها
    لأن عدد المشاركين على المنتدى لسة محتاج يزيد شوية لأن منتدانا لسة فى أول 3 شهور فى عمرة
    لكن باستثناء عدد المشاركين واحتياجنا لأقلام جديدة للكتابة
    وعدم الكتابة بانتظام للبعض مننا
    الفكرة بجد جمييييييييييييييييييييييلة
    وتحياتى على الفكرة المبدعة الخلاقة اللى فعلا زى ما انت كاتب فى عنوانها
    نقلة نوعية
    تحياتى يا عزيزى برين للفكرة
    ولصاحبها
    وأنا أول المؤيدين لفكرتك
    الله ينور بجد

قديم 2nd November 2008, 06:40 AM بندق غير متواجد حالياً
    بندق
    Golden Member

بندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant future

بندق's Flag is: Egypt

أنا : بندق

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة brain
    موضوع المنتديات و علاقته بالناس لا تزال تشغل تفكيري و احاول الوصول الى حل مثالي للانعزال التام بين المنتديات و الناس

يوم الجمعه اللي فاتت جاتلي الفكره

و السبب اسم المنتى "المطاريد"

و اذا لاحظنا في حياتنا اليوميه نجد ان الجريده الساخره الهزليه التي تتحدث عن مشاكل الناس قد اختفت تقريبا من حياتنا

قبل الثوره على ما اعتقد كانت هناك مجلات ساخره يكتب فيها كبار المتاب الساخرون لينتقدوا الحياه اليوميه و لكن بصوره ساخره لا اتذكر اسم مجله الان و لكني على يقين من انه كان هناك وجود لمثل هذه المجلات

الفكره تقوم على اصدار جريده باسم المطاريد

طبعا سيتصور الجميع ان الموضوع خيالي و لكن اليكم الفكره

انا لا اطالب الان بأن تكون المطاريد مجله او جريده مستقله

كل ما اريده هو محاوله الاتفاق مع اي صحيفه في الخليج او مصر - كبدايه - لنكون ملحق ساخر لهذه الجريده او المجله و بنفس الاسم المطاريد

لا نريد الا ملحق شهري عباره عن صفحه واحده وجه و ظهر فيها كتابات نختارها نحن بعنايه في المنتدى تكون عباره عن تحليل لمواقف ما و لكن بصوره ساخره

و للعلم هذا الامر لن يكون بالصعوبه و خصوصا في بلاد الخليج التي تخلو تماما من هذه النوعيه من المجلات

ليحاول كل منا في البلد الموجود بها في الكويت او البحرين او قطر او الامارات

كل ما نريده هو صفحه واحده (وجه و ظهر ) توزع كملحق مع اي جريده تقبل هذا الامر

ما رايكم في هذا الاقتراح

اقتراح مكلف للغاية يا عم برين .. تعرف تكلفة توزيع هذه الورقة كم؟
    طباعاتها ليست شيئا .. اقول لك من خلال عملى .. تكلفة توزيع الورقة الواحدة 35 هللة واذا كنت ستوزع 200 ألف وأكثر تحصل على خصم 30% يعنى هنكون فى حدود 25 هلله يعنى حوالى 6.66 سنت أحكى عن السعودية .. أظن المبلغ يكفى لبث اعلان عن المنتدى على الأم بى سى مثلا لمرتين فى أوقات الذروة لمدة 30 ثانية .. أو اعلان عن المنتدى فى موقع الأهرام لمدة شهر .. أعرف انه الغرض ليس الاعلان لكن الانتشار .. وكذلك التصريحات الأمنية وخلافه .. الفضاء الانترنتى هو مساحة الحرية الوحيدة المتاحة لذا يجب جذب الناس لها ولا تستطيع ان تذهب بها لهم .. الا من خلال وسائل أخرى مثلا الانترأكتيف من خلال أجهزة الريسيفر أو التليفزيون بشكل معين .. وهذا مجال الشركة التى أعمل بها لكنه أيضا مكلف للغاية

قديم 2nd November 2008, 06:41 AM brain غير متواجد حالياً
    brain
    Brigadier General

شكرا يا عزيزي حسام

و انا معاك ان الفكره لسه بدري عليها شويه

بس لو فكرنا فيها هتلاقي اننا نبدأ فيها من دلوقتي افضل

اولا علشان نأخذ الرياده توقع اول جريده ساخره في العالم العربي هتكون باسم المطاريد

تاني حاجه متنساش ان المفاوضات مع الصحف العربيه سواء في مصر او في الخليج هتكون عمليه مش سهله ابدا بل هتكون في غايه الصعوبه مين اللي هيوافق على اصدار ملحق حتى و لو كان صفحه واحده لمجموعه من الهواه و غير محترفي الكتابه فلازم نبدا من بدرس المفاوضات علشان نوصل بسرعه

ثالث حاجه ان الفكره نفسها هتساعد الكتاب الساخرين على التواجد في المنتدى و تقديم احلى ما عندهم لاننا و كما تعلم سنكون محتاجين الى عدد كبير من الكتابات الساخره لكي نقدمها للصحيفه التي ستوافق على الفكره لانها ستحتاج الى التاكد من توافر عدد مقبول لكي تبدا الانتاج

رابعا التركيز على نوعيه معينه من الكتابات ستعطي للمنتدى رونقا و شكل جديد مختلف عن المنتديات الاخرى فنحن بهذه الطريقه لن نكون منتدى هزلي او منتدى تقليدي بل سنتخصص في مجال الكلمه الساخره و بهذا سنكون قد ناقشنا اقوى و اعقد المواضيع و لكن بصوره سلسه و ساخره تقرب الامور للقارئ دون عقد

خامسا نحن يجب ان نبدا سريعا في تغيير طريقه الكتابه و الاسلوب حتى نكون معنتادين على الشكل الجديد الذي نرغبه

لهذه الاسباب ارى ان نبدا جميعا في التفكير في هذا الموضوع و يضع كلا منا رأيه و افكاره و نبدا ورشه عمل تنتهي ان شاء الله بجريده المطاريد

قديم 2nd November 2008, 06:45 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

هوة انا صيدلى
    يعنى لا كاتب
    ولا صحفى
    ولا بشتغل فى جرايد
    ولا فى قنوات فضائية
    بس عايز اسأل اية المشكلة اننا ندور على جريدة
    تنشر مقتطفات من كلامنا
    صفحة جواها
    كل شهر
    ومش عايزين فلوس منهم
    همة مش مفروض بيدوا للمحريين حتى لو من الخارج فلوس برضة؟
    احنا نحاول ندور على جريدة تقبل عرض أفكارنا ومقالاتنا الساخرة
    ومش عايزين فلوس
    همة هياخدوا مادة أو مقال بشكل مختلف عن اللى موجود
    واحنا كسبنا الاعلان عن المنتدى وعن نفسنا
    لو الكلام مش صح
    حد يصححلى
    لو انى متحمس لفكرة برين

قديم 2nd November 2008, 06:47 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة brain
    شكرا يا عزيزي حسام

و انا معاك ان الفكره لسه بدري عليها شويه

بس لو فكرنا فيها هتلاقي اننا نبدأ فيها من دلوقتي افضل

اولا علشان نأخذ الرياده توقع اول جريده ساخره في العالم العربي هتكون باسم المطاريد

تاني حاجه متنساش ان المفاوضات مع الصحف العربيه سواء في مصر او في الخليج هتكون عمليه مش سهله ابدا بل هتكون في غايه الصعوبه مين اللي هيوافق على اصدار ملحق حتى و لو كان صفحه واحده لمجموعه من الهواه و غير محترفي الكتابه فلازم نبدا من بدرس المفاوضات علشان نوصل بسرعه

ثالث حاجه ان الفكره نفسها هتساعد الكتاب الساخرين على التواجد في المنتدى و تقديم احلى ما عندهم لاننا و كما تعلم سنكون محتاجين الى عدد كبير من الكتابات الساخره لكي نقدمها للصحيفه التي ستوافق على الفكره لانها ستحتاج الى التاكد من توافر عدد مقبول لكي تبدا الانتاج

رابعا التركيز على نوعيه معينه من الكتابات ستعطي للمنتدى رونقا و شكل جديد مختلف عن المنتديات الاخرى فنحن بهذه الطريقه لن نكون منتدى هزلي او منتدى تقليدي بل سنتخصص في مجال الكلمه الساخره و بهذا سنكون قد ناقشنا اقوى و اعقد المواضيع و لكن بصوره سلسه و ساخره تقرب الامور للقارئ دون عقد

خامسا نحن يجب ان نبدا سريعا في تغيير طريقه الكتابه و الاسلوب حتى نكون معنتادين على الشكل الجديد الذي نرغبه

لهذه الاسباب ارى ان نبدا جميعا في التفكير في هذا الموضوع و يضع كلا منا رأيه و افكاره و نبدا ورشه عمل تنتهي ان شاء الله بجريده المطاريد

الفكرة رائعة
    ولكنها صعبة
    ودايما الحاجات الحلوة بتبقى صعبة
    أنا معاك تماما فى أفكارك
    تحياتى

قديم 2nd November 2008, 06:51 AM بندق غير متواجد حالياً
    بندق
    Golden Member

بندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant future

بندق's Flag is: Egypt

أنا : بندق

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام يوسف
    هوة انا صيدلى
    يعنى لا كاتب
    ولا صحفى
    ولا بشتغل فى جرايد
    ولا فى قنوات فضائية
    بس عايز اسأل اية المشكلة اننا ندور على جريدة
    تنشر مقتطفات من كلامنا
    صفحة جواها
    كل شهر
    ومش عايزين فلوس منهم
    همة مش مفروض بيدوا للمحريين حتى لو من الخارج فلوس برضة؟
    احنا نحاول ندور على جريدة تقبل عرض أفكارنا ومقالاتنا الساخرة
    ومش عايزين فلوس
    همة هياخدوا مادة أو مقال بشكل مختلف عن اللى موجود
    واحنا كسبنا الاعلان عن المنتدى وعن نفسنا
    لو الكلام مش صح
    حد يصححلى
    لو انى متحمس لفكرة برين

كده الفكرة أقرب للتطبيق .. عشان تكون مجانية .. بس أكتر هتكون أسهل لو يتم اقناع جريدة مستقلة .. بعمل ملحق لمتابعة طرائف المنتديات لأنه صعب يقبلو حصر أنفسهم فى منتدى واحد .. أو ممكن على الأقل كل يوم منتدى .. ساعتها نتوقع تعاون كل المنتديات الصديقة (زى النيران الصديقة .. )

قديم 2nd November 2008, 06:51 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

داخل جريدة الدستور اللى بحبها جدا
    اتعمل باب صغيور كدة من فترة
    اسمة
    ضربة شمس
    عشان يعبر عن اللسعان يعنى بتاع أفكارهم وكلماتهم
    ومع انى بحب الدستور
    لكن مش حابب الباب دة خالص
    ماعلينا من رأيى الشخصى
    لو شفتوا الباب دة بقى صفحتين دلوقتى مفتوحين على بعض
    وكمية محبين
    وكاتبين من الشباب
    حاجة مكنتش مصدقها تحصل ابدا
    وأنا والله شايف ان كتير من كتابات المطاريد أرقى فكرا وأظرف حتى للناس العاديين
    من بعككة الضربشمساويين دول