ارجو إجابة شافيه - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

ارجو إجابة شافيه

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 10th May 2015, 02:07 PM نفرتارى غير متواجد حالياً
    Golden Member

نفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond repute

نفرتارى's Flag is: Egypt

افتراضي ارجو إجابة شافيه

أنا : نفرتارى

بسم الله الرحمن الرحيم

سامحوني في عرض أسئلتي هذه لكن أنا بجد في حيره
    وبرغم أنني أقرأ القرأن وأفهمه جيدا إلآ أن توقف عقلي لتفهم مايحدث
    أو لمن حولي ومع إني راضيه لكنني محتاره
    وارجو إللي عنده إجابة يفدني ويفيد الاخرين لمن حاله مثل حالي
    يسرد ماعنده وله الاجر بإذن الله تعالى.

أولا ً ليه لما تدعي بشيئ ويكون من وجهة نظرك مستحيل أو بعيد المنال
    وانت متأكد مليون الميه أنه سوف يكون هو سبب سعادتك
    وربنا فعلاً يحققه لك بكل تفاصيل الدعوة وكما أردت بالظبط
    وتلاقي انه تحقيقها هو كان سبب شقائك وسبب لحزنك حزن شديد
    طيب يعني سامحوني ليه ربنا حققها هل يريد شقائي .كان يمكن ان لايحققها وبرده هصبر واسكت كما كنت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السؤال الثاني مرتبط بلاول ارتباط وثيق ............. لكن
    موضوع معين تتمنى يحدث وفيه تغير حياتك بل تحديد مصيرك ولكن
    حين يكون مؤهل ان يحدث وبينك وبينه شبر واحد وتحدث أشياء كثيره
    لكي يتحقق وتلاقي كله اتهدم في ثانيه
    والغريب انه يحدث أكثر من مره رغم أنفك وتكون خلاص مش عايزة
    ونسيته وتلاقيه اتجدد لوحده دون ان يكون لك يد فيه
    ويتجدد الأمل تاني وايتهدم تاني كل شيئ وتحزن تاني
    طيب ليه مانت نسيت خلاص ورضيت وسلمت امرك لله ليه بيجددو الأمل
    طيب ربنا عالم ان الموضوع هيفشل للمره العشره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الحقيقة تعبت من التفكير ومش لاقيه سبب لما يحدث

لو حد عنده كلام مهما كان قاسي هتقبله

لكم جميعا ًالشكر منتظره إجابتكم

الموضوع الأصلي : ارجو إجابة شافيه     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : نفرتارى

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    عيد الام كل سنه وكل الامهات بخير وسعادة ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة زحل 1 1714 20th March 2016 01:18 PM
    هو ده أدب وشعر وقراءات متنوعة نفرتارى 1 1131 12th January 2016 02:36 PM
    يوسف بائع الفريسكا شاب زي الشباب ولكن موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات محمد علي عامر 4 1652 31st December 2015 03:15 PM
    أشياء سرقت الطفولة الأسرة والطفل نفرتارى 0 4202 27th December 2015 04:48 PM
    سيرة الحب موسيقى وأغانى مريم عبدالناصر 9 5439 26th December 2015 09:02 AM

قديم 10th May 2015, 03:38 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

الأمور مش بتمشى بالمفهوم اللى ذكرتيه ده يا نفرتارى ... مش معنى إنك معتقدة فى شيئ إنه هام وحيوى وضرورى جداً بالنسبة لك إن ربنا يحققه ليكى أو العكس! ... كمان من الجائز أن يقبل الله الدعاء فيجيب السائل أو يمنع بالدعاء مصيبة كانت ستقع أو يؤخر ثوابه لعبده يوم القيامة ... بمعنى مش كل دعاء ستدعى الله به سيجيبك إليه إن كان فيه خير أو سيمنعه عنك إن كان فيه شر! ... كل الأمور تتعلق بمشيئته سبحانه وتعالى ولا يجب أن نسأل لماذا ... "لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ" - الأنبياء 23

قديم 10th May 2015, 05:17 PM ysma غير متواجد حالياً
    ysma
    Colonel

ysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond repute

ysma's Flag is: Canada

أنا : ysma

قال الله تعالى:

فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ( البقرة )

بسم الله الرحمن الرحيم

فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ (القصص)

بسم الله الرحمن الرحيم

إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا (الكهف)

بسم الله الرحمن الرحيم

هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ (آل عمران)

بسم الله الرحمن الرحيم

وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ (الأنبياء)

الملاحظ فى جميع الأدعية المذكورة فى القرآن الكريم أن من دعا بها كان يقصد التعميم و ليس التخصيص:

حَسَنَةً , خَيْرٍ, رَحْمَةً , ذُرِّيَّةً كلها أسماء نكرة و ليست معرفة بقصد التعميم: المسلم عندما يدعوا ربه يدعوه بأدعية عامة مثل: إغفر للمسلمين, أصلح حال أهلى, أصلح حالى. لأن المسلم لو طلب من ربه أن يصلح حاله على وجه العموم أو يرزقه من خيره بدون تحديد ما هو الخير و أستجيبت دعوته, ناتج هذه الدعوة هو رضا المسلم بما أتاه الله من خير و ما أتاه الله خير و لا يكون شراً أبداً... بالرغم أن هذا الخير قد لا يكون له قيمة فى نظر الكثيرين خاصة غير المؤمنين أو الحساد أو الحاقدين..

مَّا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَلَا الْمُشْرِكِينَ أَن يُنَزَّلَ عَلَيْكُم مِّنْ خَيْرٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَاللَّـهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّـهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (البقرة)

أما إذا طلب المسلم شيء معين على وجه الخصوص و أستجيبت دعوته, قد يفتتن المسلم بما أتاه الله كما حدث مع قوم سبأ و أصحاب البستان فى سورة القلم و مع ما حدث من اليهود عندما كانوا يدعون الله أن يأتى النبى محمد و كانوا يعايرون العرب بأنهم سيؤمنون به و العرب سيكفرون, و عندما بُعِث النبى كان اليهود أول من كفروا به.....

إذا كانت دعوتكى مخصوصة و أٌستجيب لها, قولى الحمد لله و أذكريه دائماً و ساعدى الناس كما ساعدك الله, و إذا حدث أن دعوتكى تسببت فى شقاء لكى, ضعى فى بالك أن هذا إمتحان من الله....

و الله أعلم

التعديل الأخير تم بواسطة ysma ; 10th May 2015 الساعة 05:24 PM

قديم 10th May 2015, 07:49 PM اسلام عبده غير متواجد حالياً
    اسلام عبده
    Member

اسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud of

أنا : اسلام عبده

اسمحولى انا التانى واستحملونا بقى :
    انا بعانى زيكى برده يا نفرتارى
    انا دخلت الثانوية العامة على اساس علمى رياضية
    عشان ادخل حاسبات ومعلومات وكانت منايا وهدفى
    ولم جيت اختار التخصص من الصف الثانى الثانوى
    اخترت ادبى كيف معرفش مغيب ذهنيا 100 واحد
    يقنعنى انتا افضل فى علمى خسارة هضيع مجهود
    الدروس والمذاكرة ورايح من الدرس جاى من الدرس
    المهم خلت تانى وانا فى ادبى ودخلت تالتة وانا فادبى
    جتلى الفوقة فى شهر 12 يعنى الترم الاول خلص بتاع الامتحانات
    وتانية امتحنت رححت اسال فى المدرسة قلى هشوفلك موضوع ممكن ينفع
    انك ترجع الصف الثانى الثانوى وتاخد دور تانى فى المواد بتاعت الترم الاول
    وتكمل الترم التانى عادى قلت ماشى والحمد لله ولقيت (بصيص امل رجعلى تانى ) بعدين رجع
    قلى مينفعش رجع الاحباط تانى : بعدين رجع قلى هتعيد من الصف الثانى الثانوى
    قلت ماشى والحمد لله ولقيت (بصيص امل رجعلى تانى ) بعدين قلى لازم تروخ المديرية
    وممكن ينفع وممكن مينفعش جالى احبا موكد ورحت المدرية وقلى مينفعش انتا دخلت ثانية ادبى
    يبقى لازم تكمل تالثة ادبى ولا واستعندنى قلى حتى لو سقطت نفسك فى ثالثة برده السة اللى جاية هتدخل ادبى
    كلمت واحد من الادارة يسهل الامور شوية قلى يا عم هينفع ومتخفش ومحلولة باذن الله
    قلت ماشى والحمد لله ولقيت (بصيص امل رجعلى تانى ) وبعدين رجع الراجل وقلى زى بعضة والله مينفعش
    خالص احنا قلمنا الناس فى المدرية وقولو مينفعش دلى احباط مزمن قعدت اربع شهور مذاكرش
    انا مش عايز ادبى من الاساس ولا عايز كليات ادى ان عايز حاسبات وملعومات دى الحاجة اللى
    بفهم فيها المشكلة هنا (هو ليه زى ماقالت ننفرتارى كده الحاجة تديك بصيص امل وبعدين ترجع تقفل فى وشق ) اعزرونى على الاطالة ولكن والله دى هموم والواحد شيله ومصدق بصراحة مطلعها اعزرونى على الاطالة

قديم 11th May 2015, 02:49 AM تكسير غير متواجد حالياً
    تكسير
    Platinum Member

تكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond repute

تكسير's Flag is: Syria

أنا : تكسير

!For Medical Professionals Only

الشيئ المؤكد أن شكر الله علي نعمته وحمده يزيدها
    والرضي بالمكتوب خير النعم

والنعم إبتلاء
    ونقصها إعفاء
    وفي كلاهما صبر وشكر وحمد
    فأن أعطاك الله فالشكر والحمد والرجاء أن لا يجعل في ذلك فتنة ولا مضرة ولا حرمان في أخرة
    وأن منع الله فشكرا وحمدا ورجاء أن يمنح ما منع أو أن لا يمنح ما قد يجعل فيه إبتلاء أو يعوضه الله في الأخر خير العوض

الحزن علي ما قد ضاع أو ما لم يتحقق , قلة إيمان
    والفرح بما جاء وتحقق قلة عقل

فالحمد لله الذي لم يجعلنا كمن هم أقل , ولم يجعلنا كمن هم أكثر , والحمد لله أن قل أو كثر
    اللهم ألقي في عيوننا الشبع , وأخرج من قلوبنا الجشع , وأحمنا من شر الطمع , الله أكفنا بحلالك عن حرامك , اللهم رضينا رضا وسلمنا أمرنا لقضائك طوعا منا وانت قادر علي أن يكون ذلك رغما عنا وكرها , فأقض ما أنت قاض , فأنت القاضي في الدنيا والأخرة
    غير اننا نسألك الرضي عنا والعفو والكرم ونسألك الرزق الذي لا يكون معه فتنة ولا إبتلاء , فلا تردنا خائبين يا كريم

التعديل الأخير تم بواسطة تكسير ; 11th May 2015 الساعة 02:57 AM

قديم 11th May 2015, 03:13 AM ysma غير متواجد حالياً
    ysma
    Colonel

ysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond repute

ysma's Flag is: Canada

أنا : ysma

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلان عبده
    (هو ليه زى ماقالت ننفرتارى كده الحاجة تديك بصيص امل وبعدين ترجع تقفل فى وشق )

بترجع تقفل فى وجهك إما أن الله يعلم أنه لا خير فيما تفعله و الخير فى أمر آخر, أو أن الله يضعك تحت إختبار هل ستلجأ إليه أم ستلجأ لأحد غيره لتحقيق ما تريده, و لكى تلجأ لله و تتوكل عليه يجب أن تعتمد على نفسك....

لكن ساعات كثيرة السعى الأكثر من اللازم لتحقيق شئ قد يكون له عواقب سلبية, لذلك يجب اللجوء لله دائماً, و إسأله دائماً و لا تسأل غيره....إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾ الفاتحة

قديم 11th May 2015, 06:17 AM اسلام عبده غير متواجد حالياً
    اسلام عبده
    Member

اسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud ofاسلام عبده has much to be proud of

والله الله اعلم كما كنت ادعى له واطلب منه وكان هو الذى يعطينى بصيص الامل فانا اساسا لا اعرف اولائك الناس وهذا هو ما يحيرنى انى ادعى ربى فيعطينى بصيص امل ثم يغلق مره اخرى عارف يا ysma لو يغلق
    وخلاص هقول دا شر وتزاح من قدامى لكن ربنا يفتحولك تانى دا يحيرك جدا تخليك محتار
    طبعا هذا الكلام خواطر نحن والحمد لله نشكر الله على السراء والدراء هذا هو ما علمنا رسولنا ان امر المومن كلها خير......

قديم 11th May 2015, 06:20 AM اسلام عبده غير متواجد حالياً
    اسلام عبده
    Member

ايه يا عم تكسير هو انتا طباخ يا عم ولا عالم ارتحلك على حل يا عم ههههههههههه بهزر
    والله كلام يكتب بماء من ذهب فعلا النعم والنقم هيا من عند وانا قلت دا فى المشاركة اللى كتبتها فوق
    يا تقرا المشاركة اللى فوق دى على طول شكر اخى تكسير على هذا الكلام الطيب الذى

قديم 11th May 2015, 11:28 AM نفرتارى غير متواجد حالياً
    نفرتارى
    Golden Member

نفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond reputeنفرتارى has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حشيش
    الأمور مش بتمشى بالمفهوم اللى ذكرتيه ده يا نفرتارى ... مش معنى إنك معتقدة فى شيئ إنه هام وحيوى وضرورى جداً بالنسبة لك إن ربنا يحققه ليكى أو العكس! ... كمان من الجائز أن يقبل الله الدعاء فيجيب السائل أو يمنع بالدعاء مصيبة كانت ستقع أو يؤخر ثوابه لعبده يوم القيامة ... بمعنى مش كل دعاء ستدعى الله به سيجيبك إليه إن كان فيه خير أو سيمنعه عنك إن كان فيه شر! ... كل الأمور تتعلق بمشيئته سبحانه وتعالى ولا يجب أن نسأل لماذا ... "لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ" - الأنبياء 23

نهارك سعادة استاذ حشيش

أشكر لك مرورك . عايزة أقولك على حاجه الحمد لله انا صبوره جدا
    لكن ساعات يبقى الانسان زي ماقال ربنا سبحانه وتعالى

( إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً) وانا انسان وانا مش معترضه والله على مشيئة
    ربنا لكن كنت عايزة افهم حاجه عجزت عن فهمها يمكن عشان كنت قريبه
    من الموضوع أو يمكن عشان الاحداث كانت متواليه فعمت تفكيري
    وبعيد عنك وعنكم جميعا الحزن الشديد والتعلق بلاشياء يمكن له سبب
    وعلى العكس تماما انا ديما سايبه نفسي لربنا
    الحمد لله من قبل ومن بعد

تحياتي وتقديري

قديم 11th May 2015, 11:37 AM نفرتارى غير متواجد حالياً
    نفرتارى
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تكسير
    الشيئ المؤكد أن شكر الله علي نعمته وحمده يزيدها
    والرضي بالمكتوب خير النعم

والنعم إبتلاء
    ونقصها إعفاء
    وفي كلاهما صبر وشكر وحمد
    فأن أعطاك الله فالشكر والحمد والرجاء أن لا يجعل في ذلك فتنة ولا مضرة ولا حرمان في أخرة
    وأن منع الله فشكرا وحمدا ورجاء أن يمنح ما منع أو أن لا يمنح ما قد يجعل فيه إبتلاء أو يعوضه الله في الأخر خير العوض

الحزن علي ما قد ضاع أو ما لم يتحقق , قلة إيمان
    والفرح بما جاء وتحقق قلة عقل

فالحمد لله الذي لم يجعلنا كمن هم أقل , ولم يجعلنا كمن هم أكثر , والحمد لله أن قل أو كثر
    اللهم ألقي في عيوننا الشبع , وأخرج من قلوبنا الجشع , وأحمنا من شر الطمع , الله أكفنا بحلالك عن حرامك , اللهم رضينا رضا وسلمنا أمرنا لقضائك طوعا منا وانت قادر علي أن يكون ذلك رغما عنا وكرها , فأقض ما أنت قاض , فأنت القاضي في الدنيا والأخرة
    غير اننا نسألك الرضي عنا والعفو والكرم ونسألك الرزق الذي لا يكون معه فتنة ولا إبتلاء , فلا تردنا خائبين يا كريم

اللهم أمين أمين

عندك حق طبعا ً فيما ذكرت الرضى بالمكتوب اصلا عباده ونعمه
    لكن هناك من شياطين الانس يحاولون بس القلق والتمني بلاشياء

شكرا على مداخلتك استاذ تكسير وكلامك الجميل