تعديلات جديدة و تخفيض نسبة المهاجرين من افريقيا(كيبيك) - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

تعديلات جديدة و تخفيض نسبة المهاجرين من افريقيا(كيبيك)

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 10th June 2011, 08:09 AM احمد طه غير متواجد حالياً
    Banned

احمد طه is on a distinguished road

افتراضي تعديلات جديدة و تخفيض نسبة المهاجرين من افريقيا(كيبيك)

أنا : احمد طه

تعديلات في سياسة الهجرة في مقاطعة كيبك

ثمة تعديلات هامة في سياسة الهجرة لمقاطعة كيبك ، علما بأن للمقاطعة حق اختيار مهاجريها وفق معايير معينة تتناسب ولغتها الرسمية وحاجاتها الاجتماعية

النقاط الاساسية للخبر

1-استقبلت كيبيك السنه الماضية 55 الف مهاجر من اصل 280 الف مهاجر وهما اعلى رقمين فى تاريخ الهجرة الكندى

2-مقاطعة كيبيك تعانى من نقص فى عدد الولادات وارتفاع الشيخوخة

3- حكومة كيبيك ستفعل قانون جديد ما بين 2012 الى 2015 يعتمد على تنوع الاحواض الجغرافية الجديدة من المهاجرين

4- رفع نسبة العما ل المهرة ليصلوا الى 50% من نسبة المهاجرين

5-تنويع الاحواض الجغرافية من كل انحاء العالم بحيث لا يصل الى اكثر من 30 % لكل قارة

6- تخفيض نسبة المهاجرين من افريقيا حيث و صلت نسبتهم العام الماضى الى 37% من اجمالى نسبة المهاجرين و كانت النسبة الاكبر من نصيب دول المغرب العربى و خصوصا من المغرب و الجزائر

7- توفير اكثر 700 الف وظيفة فى خلال 5 سنوات القادمة

8- ارتفاع معدل تقديمات العمال المهرة الى مقاطعة كيبيك بنسبة 45% عن السنوات الماضية

الخبر موجود على راديو كندا

https://www.rcinet.ca/arabe/chronique...quebec-canada/

الموضوع الأصلي : تعديلات جديدة و تخفيض نسبة المهاجرين من افريقيا(كيبيك)     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : احمد طه

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    انا قررت الانسحاب من المنتدى إقتراحات ... مشاكل تقنية Moderator04 13 1832 20th June 2011 03:11 AM
    انا احب هتلر منقوووووووووووولات أمة الكريم 4 1499 11th June 2011 08:20 PM
    تعديلات جديدة و تخفيض نسبة المهاجرين من... الهجرة إلى كندا fadyahdy 36 5355 10th June 2011 08:09 AM
    كثرة مشاهدة التليفزيون تصيب الأطفال بالبلاهة... مناقشات وحوارات جادة احمد طه 0 619 8th June 2011 09:56 AM

قديم 10th June 2011, 01:14 PM alaafrench غير متواجد حالياً
    alaafrench
    Silver Member

alaafrench has a brilliant futurealaafrench has a brilliant futurealaafrench has a brilliant futurealaafrench has a brilliant futurealaafrench has a brilliant futurealaafrench has a brilliant futurealaafrench has a brilliant futurealaafrench has a brilliant futurealaafrench has a brilliant futurealaafrench has a brilliant futurealaafrench has a brilliant future

أنا : alaafrench

بس اعتقد يا صديقى
    ان مصر مش هتتاثر بدا

لان نسبتنا مش عالية اساسا
    وربنا يستر من حكومة المحافظين

قديم 10th June 2011, 07:07 PM احمد طه غير متواجد حالياً
    احمد طه
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaafrench
    بس اعتقد يا صديقى
    ان مصر مش هتتاثر بدا

لان نسبتنا مش عالية اساسا
    وربنا يستر من حكومة المحافظين

انا فعلا اتوقع كده بس متنساش نقطيتين مهمين جدا النقطة الاولى انهم بيعاملوهم على اساس قارات مش دول و احنا هنا فى افريقيا

و النقطة التانية ان نسبة المهاجرين الى كيبيك زادت بنسبة 50% و اكيد طبعا الزيادة من الدول الغير فرانكوفونية زى مصر يعنى معظم المتقدمين للهجرة من مصر بقوا كيبيك و المنافسه حتبقى مع دول المغرب و النتيجة طبعا محسومة

قديم 10th June 2011, 10:26 PM mahmoud I.T غير متواجد حالياً
    mahmoud I.T
    Senior Member

mahmoud I.T has a brilliant futuremahmoud I.T has a brilliant futuremahmoud I.T has a brilliant futuremahmoud I.T has a brilliant futuremahmoud I.T has a brilliant futuremahmoud I.T has a brilliant futuremahmoud I.T has a brilliant futuremahmoud I.T has a brilliant futuremahmoud I.T has a brilliant futuremahmoud I.T has a brilliant futuremahmoud I.T has a brilliant future

mahmoud I.T's Flag is: Egypt

أنا : mahmoud I.T

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد طه
    انا فعلا اتوقع كده بس متنساش نقطيتين مهمين جدا النقطة الاولى انهم بيعاملوهم على اساس قارات مش دول و احنا هنا فى افريقيا

و النقطة التانية ان نسبة المهاجرين الى كيبيك زادت بنسبة 50% و اكيد طبعا الزيادة من الدول الغير فرانكوفونية زى مصر يعنى معظم المتقدمين للهجرة من مصر بقوا كيبيك و المنافسه حتبقى مع دول المغرب و النتيجة طبعا محسومة

على فكرة انا كنت قريت على سايت ويكيبيديا ان الغرب بيتعامل مع افريقيا على اساس
    دول الشرق الأوسط ( ومنها مصر ) ودول شمال افريقيا (المغرب والجزائر وتونس ) ودولة جنوب افريقيا فى كفة وهما دول الى بيبقى عليهم العين نظرا لتقدم التعليم والصحة .. باقى دول افريقيا بتبقى فى كفة اخرى .

قديم 10th June 2011, 11:37 PM eagle eye غير متواجد حالياً
    eagle eye
    Senior Member

eagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond repute

أنا : eagle eye

!For Medical Professionals Only

انا بس مش فاهمة هيقللوها ازاى
    يعنى هيقولوا الافارقة يمتنعون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قديم 11th June 2011, 12:26 AM tadj غير متواجد حالياً
    tadj
    Member

tadj is on a distinguished road

tadj's Flag is: Canada

أنا : tadj

نعم بالظبط كان تخفيض شمال إفريقيا من 37 % إلى 30 % و ذلك لتسجيل نسبة مرتفعة في البطالة لدى المغاربة تتراوح نحو 23 % و هذا واضح و ذلك أنهم أغلبهم يتجه إلى الدراسة أو المعونات الحكومية مع التحويش و يتفرغ للحياة و على فكرة (معونة + تحويش) في أغلب الاحيان دخل جيد يمكنك من عيش الرفاهية و عدم التفكير في العمل

قديم 11th June 2011, 01:20 AM eagle eye غير متواجد حالياً
    eagle eye
    Senior Member

eagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond repute

أنا : eagle eye

ايوة بس مش فاهمة الالية هتكون ازاى
    يعنى هيوصوا المستشارين علينا يرفضوا ملفاتنا ولا ايه بالظبط
    اصل انا دايما بسمعهم بيقولوا هيقللوا المسلمين و مش شايفة اى تقليل

قديم 11th June 2011, 06:34 AM احمد طه غير متواجد حالياً
    احمد طه
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eagle eye
    ايوة بس مش فاهمة الالية هتكون ازاى
    يعنى هيوصوا المستشارين علينا يرفضوا ملفاتنا ولا ايه بالظبط
    اصل انا دايما بسمعهم بيقولوا هيقللوا المسلمين و مش شايفة اى تقليل

مش فكرة رفض لكن حيكون الاختيار بالنسبة لنا كمهاجرين اصعب بنسبة 22 % تقريبا

اللى هى فى الاصل 7% اللى عايزين يشيلوها هما مش مقسيمينا كدول واخدينا الافارقة لوكشه على بعض فطبعا حياكلوا من نصيب مين غير مصر الاعداد كبيرة و فى نفس الوقت ضعاف فى اللغة الفرنسية اللى هى عندهم شىء اساسى

ممكن تيجى ازاى يعنى هما لو حيستقبلوا 50 الف مهاجر السنه اللى جاية يبقى نسبة 30 % يجب ان العدد لا يزيد عن 15000 شخص من افريقيا وحدها

قديم 11th June 2011, 07:23 AM waleedelrefiey غير متواجد حالياً
    waleedelrefiey
    Golden Member

waleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond reputewaleedelrefiey has a reputation beyond repute

أنا : waleedelrefiey

المهاجرين لكيبك من أفريقيا لعام 2010
    أجمالي المهاجرين من افريقيا 19889 مهاجر بنسبة 36.80 % من أجمال المهاجرين لكيبك 53985 مهاجر

غرب أفريقيا 3120
    شرق أفريقيا 1877
    شمال افريقيا 12671
    وسط أفريقيا 2173
    جنوب افريقيا 48

و ده ترتيب الدول الأفريقية بالنسبة لعدد المهاجرين لكيبك بالنسبة للدول الأكثر أعداد في افريقيا

من المغرب 5654
    من الجزائر 4442
    من ليبيا 1707
    من مصر 1404 نسبة 2.60 من المهاجرين
    من الكاميرون 1364
    من تونس 1091
    من كوت ديفوار 1005

يعن أتوقع و الله أعلم مصر من البلدان الي بتقدم عدد مهاجرين أقل و خصوصا لو قارنها بعدد السكان بتعانا فإن شاء الله مصر مش هتتأثر بأى تخفيض لأن أصلا ال بيقدم مش كتيير

قديم 11th June 2011, 07:31 AM احمد طه غير متواجد حالياً
    احمد طه
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleedelrefiey
    المهاجرين لكيبك من أفريقيا لعام 2010
    أجمالي المهاجرين من افريقيا 19889 مهاجر بنسبة 36.80 % من أجمال المهاجرين لكيبك 53985 مهاجر

غرب أفريقيا 3120
    شرق أفريقيا 1877
    شمال افريقيا 12671
    وسط أفريقيا 2173
    جنوب افريقيا 48

و ده ترتيب الدول الأفريقية بالنسبة لعدد المهاجرين لكيبك بالنسبة للدول الأكثر أعداد في افريقيا

من المغرب 5654
    من الجزائر 4442
    من ليبيا 1707
    من مصر 1404 نسبة 2.60 من المهاجرين
    من الكاميرون 1364
    من تونس 1091
    من كوت ديفوار 1005

يعن أتوقع و الله أعلم مصر من البلدان الي بتقدم عدد مهاجرين أقل و خصوصا لو قارنها بعدد السكان بتعانا فإن شاء الله مصر مش هتتأثر بأى تخفيض لأن أصلا ال بيقدم مش كتيير

ايوة انت بتتكلم عن اللى نجحوا مش اللى بيقدموا و بعدين كيبيك هى الملاذ الوحيد دلوقتى بعد التعديلات الصعبة فى الفيدرال