عم طه السائق التشادي ... والمكتب السعودي لمساعدة الشباب على الزواج..! - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

عم طه السائق التشادي ... والمكتب السعودي لمساعدة الشباب على الزواج..!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 15th October 2009, 05:58 AM اصيل غير متواجد حالياً
    Senior Member

اصيل is on a distinguished road

افتراضي عم طه السائق التشادي ... والمكتب السعودي لمساعدة الشباب على الزواج..!

أنا : اصيل

قابلت في يوم موظف من المكتب السعودي لمساعدة الشباب على الزواج في جده,واثناء الحديث معه سألني فجأه..مش عايز تتجوز..؟؟..انا استغربت لاني مش سعودي..فقال حتي المقيمين نزوجهم..! طب ياعم انا متجوز..قال وماله نزوجك حتى الرابعه..وعندهم كمان زوجات على كل الاحوال فلديهم المطلقه..والارمله..والبكر التي لم تتزوج من قبل..!!
    اما عم طه السائق التشادي في شركتنا فهو رجل كما يجب ان تكون الرجال رغم حالته المتواضعه جدا فهو رجل ملتزم دينياجدا..واخلاقه في غاية السمو والنبل..وعنده عزة نفس لم ارها في اي شخص اخر..وعنده 14 عيل..!!
    جاني عم طه وشكله مش ولابد..زعلان ومهوم..خير يا عم طه..؟؟ وبالعافية عرفت انه عايز يجوز ابنه والحكايه مأشفره خالص..
    انا على طول افتكرت صاحبنا بتاع مكتب الزواج..فأتصلت عليه وعرضت عليه موضوع عم طه..فقالي خليه يجيني المكتب ..في دقائق كان عم طه عند صاحبنا في المكتب..وفي دقائق رجع لمكتبنا..هيه ياعم طه بشرنا.؟
    صاحبنا في مكتب الزواج طلب منه يجيب شهاده من امام مسجد الحي انه مواظب على صلاة الفجر حاضر مع الجماعة..!! بس كده يا عم طه..!!! ايوه ما طلبش حاجه تاني..
    حقيقي الطلب سهل جدا لان عم طه فعلا ملتزم بصلاة الفجر في المسجد مع الجماعه..وبالفعل جاب الشهاده من امام المسجد..وانا اديته كمان شهاده من الشركه بتاعتنا بحسن الخلق والامانه..وراح عم طه للمكتب بتاع الزواج وسلم الشهادات اللى معاه واخد موعد بعد يومين..
    القصه كلها خدت 3 ايام وفي الموعد راح العم طه وهو مكسوف ومستحي..سأله موظف المكتب اذا اعطيناك سلفه تقدر تسددها بواقع 500 ريال شهريا..؟؟ اجاب عم طه لا..طب 400 ريال برضه لا طب 300 ريال شهريا ووافق عم طه..
    المكتب اعطاه 10000 عشرة الاف ريال وبعته لمحل مفروشات اخد منه طقم كنب 2000 ريال..اما العشرة الاف ف4000 منها لاترد و6000 تسدد بواقع 300 كل شهر لغاية كده تمام وعم طه جوز ابنه وفرحان ..
    ال 300 الاولى سددت بحمدالله.. والثانيه كذلك.. وفي الثالثه عم طه قال مش قادر ادفع..
    فأتصلت على مكتب الزواج علشان نستسمحهم يؤجلوا السداد ..فقال لي خليه يجيني..وراح عم طه المكتب ولما رجع عرفت ان المكتب اعفاه من سداد باقي المبلغ..!!!
    حقيقي عم طه يستاهل..والسعوديه برضه تستاهل الشكر.

التعديل الأخير تم بواسطة moka ; 15th October 2009 الساعة 07:09 PM

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    الف شكر واجمل تحيه للوالد الكتور يحي... ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة اصيل 10 3330 12th October 2010 06:42 AM
    كل عام وانتم بخير يا مطاريد... ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة اصيل 10 2311 14th September 2010 09:12 AM
    في 5 يونيو كنت يا مصر بريئه.... نكسة يونيو 1967 اصيل 3 1857 5th June 2010 08:03 AM
    يا زايد في الحلاوه..يا عزت يا عوض الله... موسيقى وأغانى naity2000 9 7480 17th May 2010 11:22 AM
    5/5/55 ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة اصيل 35 4477 5th May 2010 05:26 AM

قديم 15th October 2009, 06:06 AM اصيل غير متواجد حالياً
    اصيل
    Senior Member

مش لاغي اي حاجه من التكرار اللي حصل ده..اتا مش عارف ليه مافيش موضوع كتبته الا ويطلع فيه مشاكل في التنزيل...
    من كام يوم كتبت اني مش عارف انزل موضوع جديد...ولما ينزل ...زي ما انتم شايفين النتيجه
    حاجه تنرفز

قديم 15th October 2009, 09:38 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

يا حاج حسن

انت مكرره في الموضوع خمس مرات وله موضوع تاني

بس الموضوع جميل

ممكن أروح أقدم

قديم 15th October 2009, 09:48 AM اصيل غير متواجد حالياً
    اصيل
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    يا حاج حسن

انت مكرره في الموضوع خمس مرات وله موضوع تاني

بس الموضوع جميل

ممكن أروح أقدم

المكتب في جده طريق مكه بجوار القنصليه اليمنيه...ك4 ...جرب حظك

قديم 15th October 2009, 10:27 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اصيل
    المكتب في جده طريق مكه بجوار القنصليه اليمنيه...ك4 ...جرب حظك

تشكر يا حاج حسن .. بس لسة ما وصلناش للدرجة دي .. خليها لمستحقينها

الله يعين الجميع

قديم 15th October 2009, 09:51 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

بغض النظر عن التكرار ....................لكن كويس انهم بيساعدواالشباب انه يتجوز بس شطلك يا حاج اصيل شباب بدليل انهم عايزين يجوزوك ...........
    لى عدة ملاحظات :
    - مش الأولى يعملوا بحث حالة و يجوزوا اللى مش قادر يتجوز بدل ما يدعو الرجال يتجوزوا التاينه و التالته و الرابعه كمان ,,,,,ولا مش فارقه هى شويه فلوس و لام تتصرف - ى فيلم اسماعيل ياسبن كده -
    - موضوع شهادة بصلاة الفجر هل تكفى لكى يحكم على انسان انه اخلاقيا كويس .....مش عارفه ؟
    - هل ابن عم طه يعيش فى السعوديه ولا ممكن يجوزوا الناس اللى خارج السعوديه ...........
    - ان كان على الشكر هى تشكر على حاجات و حاجاااااااااااااااااااااااااااااااات كتير لا تستحق الا ..........ولا بلاش

قديم 15th October 2009, 10:20 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    بغض النظر عن التكرار ....................لكن كويس انهم بيساعدواالشباب انه يتجوز بس شطلك يا حاج اصيل شباب بدليل انهم عايزين يجوزوك ...........
    لى عدة ملاحظات :
    - مش الأولى يعملوا بحث حالة و يجوزوا اللى مش قادر يتجوز بدل ما يدعو الرجال يتجوزوا التاينه و التالته و الرابعه كمان ,,,,,ولا مش فارقه هى شويه فلوس و لام تتصرف - ى فيلم اسماعيل ياسبن كده -
    - موضوع شهادة بصلاة الفجر هل تكفى لكى يحكم على انسان انه اخلاقيا كويس .....مش عارفه ؟
    - هل ابن عم طه يعيش فى السعوديه ولا ممكن يجوزوا الناس اللى خارج السعوديه ...........
    - ان كان على الشكر هى تشكر على حاجات و حاجاااااااااااااااااااااااااااااااات كتير لا تستحق الا ..........ولا بلاش

الثقافة العامة في المملكة ان كل راجل بيتجوز أربعة والكلام ده من قديم الأزل والستات مقتنعة بكدة وما عندهاش أي مشاكل طالما انه مكفي بيوته الأربعة ومافيش أي تقصير

قديم 15th October 2009, 01:09 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    الثقافة العامة في المملكة ان كل راجل بيتجوز أربعة والكلام ده من قديم الأزل والستات مقتنعة بكدة وما عندهاش أي مشاكل طالما انه مكفي بيوته الأربعة ومافيش أي تقصير

مكفيهم ازاى و هو رايح المكتب علشان يجوزوه .....و النبى ده كلام ,...........يعنى مش لاقى يتجوز اربعه يقوموا هم كتر خيرهم يجوزوه على حسابهم ......
    الطريقه اللى ممكن اقتنع بها ان يكون عندهم عدد النساء اكتر بكتيييييييييييييييييييير من عدد الرجال اللى يقدروا يتجوزوا ........و ساعتها يبقى المكتب بيساعد الشابات على الزواج .......وبرضه فى الحاله دى ما ينفعش بقه نقول
    اقتباس
    والكلام ده من قديم الأزل والستات مقتنعة بكدة

لأ ده معناه حاله خاصه بالمجتمع هناك ............لأن فى مجتمعات زى اللى هنا عدد الشباب الغير متزوج متقارب مع عدد الشابات اللى ماتجوزوش

قديم 15th October 2009, 04:55 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

دعوه لموضوعي

اقتباس

مكفيهم ازاى و هو رايح المكتب علشان يجوزوه .....و النبى ده كلام ,...........يعنى مش لاقى يتجوز اربعه يقوموا هم كتر خيرهم يجوزوه على حسابهم ......

أنا أقصد ان الثقافة العامة في المملكة .. واللي في مقدوره بيعملها .. وبرضه فيه ناس بتكتفي بواحدة وهي على مقدرة ..

قديم 15th October 2009, 11:02 AM اصيل غير متواجد حالياً
    اصيل
    Senior Member

اقتباس
    لى عدة ملاحظات :

بصراحه يا دكتوره انا الحاجات اللي اشكرهم عليها اكتر من الحاجات اللي....ولا بلاش