مختصر اي سؤال في الخطوات العمليه للهجره لكندا - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > دليلك إلى الهجرة لكندا

دليلك إلى الهجرة لكندا Your A-Z Guide to Canada Immigration

دليلك إلى الهجرة لكندا

مختصر اي سؤال في الخطوات العمليه للهجره لكندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 9th June 2011, 05:12 PM دنتستاوي غير متواجد حالياً
    دنتستاوي
    Silver Member

دنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the rough

دنتستاوي's Flag is: Egypt

أنا : دنتستاوي

حبيبي وأستاذي السيد منير
    يارب تفتكرني انت والأستاذ حمودي والأستاذ نصار
    عندي استفسار بس أنا قلقان شوية ودا القلق الطبيعي اللي بيشوب مرحلة الفيدرال
    ياريت تردوا علي
    علشان بس أطمن شوية
    ودا استفساري من أحد المطاريد

هل لو السفارة اتصلت بمكان الشغل اللي كنت مقدم من خلاله شهادة الخبرة
    وعند الأتصال قالهم المدير اني معرفش الراجل ده ؟
    والكلام ده من خلال شهادة خبرة حكومية
    يعني أنا كنت في مدرسة حكومية معينة في ادارة وكنت مقدم شهادة الخبرة للفيدرال من خلال هذه المدرسة التابعة لتفس الإدارة التعليمية
    وسبحان الله تم نقلي الي أدارة تعليمية جديدة علشان المدرسة تبقي قريبة من بيتي
    المهم هل السفارة لو اتصلت بالمدرسة القديمة وأي واحد رد عليهم ومكانش يعرفني وقالهم منعرفش الشخص ده هيبقي ايه الوضع مع ان أوراقي كلها سليمة
    وبرده خايف أبعت ليهم شهادة الخبرة الجديدة بالمدرسة الجديدة التابعة للإدارة التعليمية الجديدة علشان ميتأخرش البروسيس والميدكال علماأني ان بروسس من يوم5 فبراير 2009 وفي انتظار الميدكال
    هل أبعت شهادة الخبرة الجديدة ولا أستني ممكن ميتصلوش ولا أعمل ايه بالظبط؟؟!!!!!!!
    فياريت حبايبي وكل من له الخبرة وخصوصا الأستاذ نصار والأستاذ السيد منير والباشا حمودي يردوا عليا علشان يهدوني شوية
    مع تحياتي
    مطرود من المطاريد

اولا لا داعى للقلق
    ثانيا : مش اى شهادة بيشكوا فيها ويدوروا وراها لانك موظف حكومى ومعين من قبل الحكومة وليك درجة مالية وتامينات وكمان اكيد جواز سفرك وبطاقتك بيهم المهنة مدرس
    كل اللى عليك انك تبعت شهادة الخبرة الجديدة ورقمك التامينى بس
    ومتقلقش البروسيسنج ماشى بالدور
    اما انهم يطلبوا شهادات او لآ بعد كدة دى هتتوقف على وجهة نظر الاوفيسر لو خبرتك وصلت4سنين ممكن يقول خلاص انا مش عايز منه حاجة وميطلبش شهادات
    وممكن يبصلها من الناحية الامنية بمعنى ان عندك فرق بين التقديم والميديكال اما يجيلك 7او8شهور فيطلب منك ايضاح بالفترة دى
    يبقى خليك فى الامان وابعت الشهادة الجديدة وخلاص ودعمها برقمك التامينى لو مكنتش بعته قبل كدة اما لو كنت بعته يبقى خلاص متقلقش من اى حاجة ابعت الشهادة بس
    تحياتى وبالتوفيق

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWDmMX00

بسم الله الرحمن الرحيم
    حد يا جماعة عنده فكرة عن خطة الهجرة لمقاطعة كيبك لعام 2010 ؟

يمكنك مراجعة الرابط التالي المداخله رقم 16 راجع الرابطان احدها لكيفية حساب الدرجات والاخر للدرجات الاضافيه للمهن المفضله
    https://www.almatareed.org/vb/showthr...?t=8843&page=2

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWEi8XYz

عمنا سفارى اخبار معاليك ايه دى عنوايين وتليفونات المركز
    المركز الفرنسي للثقافة و التعاون ، 1 شارع مدرسة الحقوق الفرنسية،المنيرة – القاهرة تليفون : 00 58 791 2 (02) - فاكس48 71 795 2 (02)

للاتصال بفرع المركز الفرنسي للثقافة و التعاون بمصر الجديدة
    عنوان الفرع 5 ش شفيق الديب ، أرض الجولف ، مصر الجديدة، القاهرة.
    ت : 57 38 419 (02) / 24 48 417 (02) فاكس : 43 91 419 (02)
    للاتصال بـ
    «-فرانسوا برادال» مدير فرع المركز الثقافي بمصر الجديدة
    «سهير عزيز» مساعدة إدارية
    «جاييل لي بورني» مساعدة الدورات والأنشطة الثقافية
    «منى المصري» المسئولة عن المكتبة
    الاتصال بالبريد الالكتروني : [email protected]

انما بالنسبه لختبارات الديلف هو فى الشهر دا فامش هتلحق الديلف بيكون فى شهر 5 وشهر11 او12 على ما اتذكر ممكن تتاكد منم بنفسك بالايميل او التليفون وكمان بالنسبه لاختبار التيف
    لو عايز كتب لديلف من عنيا دى اهم كتب ل3مستويات الاولى بتاعت الديلف

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWFOMxM0

ماكنش لها لازمه حسبنا الله نعم الوكيل
    مساء الخير إلى الجميع . أريد من حضرتكم تقديم النصح .
    أنا شاب أريد التقدم إلى الهجرة إلى كيبك . ولن متردد أريد منكم النصح .
    أولأً : أنا متخرج من معهد تابع للأمم المتحدة في سورية ( UNRWA ) معهد متوسط بعد البكلوريا العلمية في سورية والإختصاص : تحكم إلكتروني وتطبيقات الحاسب.المدة سنتان.
    عضو في اتحاد الكتاب والصحفيين الفلسطينين منذ سنتين وفي عام 2010 سوف أدخل في السنة الثالثة. وأعمل منذ عامين في مجلة لبنانية كعضو في هيئة التحرير الثقافية.فأنا صحفي وأكتب الشعر أيضأ ولكن بدون دراسة وإنما كهواية وأصبحت أستخدمها كمصدر لكسب المال في الأونة الأخيرة لأنني أكتب كأي صحفي آخر.
    أعمل منذ عام 2007 في الحكومة كموظف فئة ثانية . حيث نقوم بعمل دورات لتدريب الموظفين على استخدام الحاسب وحتى الآن.
    أعمل في مزود خدمة انترنت من عام 2008 وحتى الآن في فريق الدعم الفني .
    والآن أكملت دراستي بعد المعهد في الجامعة حيث تم القبول في السنة الثالثة فوراً. وأدرس الآن تكنولوجيا المعلومات IT . وبقي لي مادة واحدة حتى أتخرج في شهر 2 أو 3 السنة القادمة 2010.
    الحالة الإجتماعية : أعزب.
    اللغة الإنكليزية : كما العربية تماماً. أتكلم الإنكليزية وأكتبها بطلاقة .
    اللغة الفرنسية : ببداية عام 2010 سوف أبداً بالمركز الثقافي الفرنسي.

أريد النصيحة منكم هل أتقدم بطلب الهجرة فوراً . وهل الشروط ملائمة ويمكن أن أنجح بسهولة.
    خطوة الكليه خطوه جيده ولكن نصيحتي لك الانتظار حتى تنهى دراستك الجامعيه ثم بعد ذلك تقوم بدراسة اللغه الفرنسيه لتنال الدرجات القصوى

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWFoaSBJ

هل ممكن يتم ارسال scq بدون مقابله علما بانى درجاتى تقريبا 62 بدون القدرة على التكيف و اللغه سواء الفرنسيه او الانجليزية للمقدم الاساسى و التابع
    والمؤهل من الوظائف المطلوبة فى اليسته الجديده لكيبيك
    ولا لابد من المقابلة
    المشكلةفى انه مكتوب فى الموقع الخاص بكبيك ان الوظائف المطلوبه سوف يتم تسريع الاجراءات علشان كده انا خايف ان يكون الجواب ضاع فى البريد
    ولو كلمت السفاره المحامى بتاعى قالى ممكن يبعتولك المقابلة خلال شهر وانا لسه مش جاهز

ممكن ان يرسل السي اس كيو بدون مقابله ولكن اعتقد انه من الصعب في حالتك حدوث ذلك ان لم يكن من المستحيل
    ولكن اذا ارسلت اثبات للغه مثل الدلف او التيف او ربما ولكن بإحتماليه ضعيفه شهادات المركز الثقافي الفرنسي يجوز اختيارك بدون مقابله

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWG6VIdF

السلام عليكم
    اولا انا بشكر جميع القائمين على المنتدى اللى الواحد عرف عن طريقة معلومات كتييير
    ثانيا انا عندى كام سؤال غبى شوية بس انا عارف انكم هتستحملونى
    هو الواحد المفروض يقدم على الهجرة الاول ولا المعادلة (طب بيطرى)؟
    وهل يتم الحصول على النقاط الخاصة بالمؤهل قبل ام بعد الحصول على المعادلة
    انا طالب فى اخر سنة تنصحونى اعمل اية بعد الانتهاء والحصول على البكالريوس ان شاء الله وازاى اقوى موقفى عند الطلب للهجرة ...... جزاكم الله خيرا

طبعا الواحد يقدم على الهجرة لأنو المعادلة حتم هناك بعد السفر ...وبالنسبة لتقوية وقفك .اولا لازم تحدد انت حتقدم كيبك ولا فيدرال ...لو حتقدم كيبك تقوي لغتك الفرنسية ..ولو حتقد فيدرال تقوي لغتك الانكيزية ..ده البداية ..انت حدد ..وكمل بقية اسئلتك حول الخبرة ...وخلافو ..

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWGHOiok

الموضوع الأصلي : مختصر اي سؤال في الخطوات العمليه للهجره لكندا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : دنتستاوي

قديم 9th June 2011, 05:20 PM دنتستاوي غير متواجد حالياً
    دنتستاوي
    Silver Member

دنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the rough

شكرا اخى مازن على الاجابة
    افهم من كلامك انى ساحصل على النقط الخاصة بالمؤهل دون حصولى على المعادلة سواء كيبك او فيدرال (هل التقدير التراكمى بيفرق يعنى اللى جايب مقبول زى اللى جايب امتياز )ولا كلة زى بعضة
    طيب بالنسبة للخبرة هل لازم تكون فى نفس المجال ولا عادى فى اى مجال تانى عشان اخد نقاط الخبرة
    بالنسبة لوظيفتى مش موجودة على الليستة بتاع الفيدرال هل دة معناة انة صعب انجح ولا اية والافضل بعد كدة ان شاء الله اقدم كيبك واية مميزات وعيوب التقديم فيدرال او كيبك .... وجزاكم الله خيرا

شوف عزيزي ايمن ...نقط المؤهل طبعا تحصل عليه من غير المعادلة ...وبالنسبة للعلامات ما تفرقش بالنسبة للتقدير ..بس تفرق بالنسبة لنوع الشهادة ...يعني الدكتوراه مثلا تاخد علامة توب ...الماجستير تاخد علامة ...بعتقد كمان توب او قريبة جدا ..وهكذا ...الخبرة يفضل طبعا تكون بنفس المجال ...خاصة لو كان المجال مش ينفع فيه خبرة تانية ..يعني مثلا مش ينفع انو طبيب ..ومعاه خبرة بصناعة مواد غذائية ...أعتقد هما بيقبلو الخبرة ولو كانت بعيدة عن المجال ...(انتبه لكلمة اعتقد ) ...بس اوعى من شهادت الخبرة المضروبة ...وكون وظيفتك مش موجودة على الليستة مش معناها انك مش حتنجح ..معناها انك تبذل مجهود مضاعف بموضوع اللغة ...مميزات التقديم لكيبك (كوني كيبيكاوي ) ان المعاملة تستغرق وقتا اقصر ...مابين تقديم الملف حتى الفيز نقول سنة ونصف ..الفيدرال ...اعتقد اكثر ..كيبك مش ضروري تقدم شهادة تثبت مقدرتك اللغوية ..من خلال المقابلة الممتحن بيحدد مستوى الشخص المتقدم ..بس كيبك لازمها فرنساوي ده اساسي ..والسن الصغير بيلعب دور ..يعني حتى 35 بياخد الواحد اعلى علامة بالسن وبعد كده ببتناقص العلامات ...مميزات التقديم للفيدرال ..السن مش مهم زي كيبك ..العلامة كاملة حتى سن 49 ...بس الانجليزي هو المهم ..ولازم تجيب شهادة ايلتس بمستوى معين عشان تنجح ..ولا يوجد مقابلة ...ده اللي عندي

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWGNXwYE

سؤالين ع السريع

هل فى وسيله لاعاده فتح ملف بعد غلقه ؟؟ حتى لو الواحد دفع التكاليف مره تانيه او الاستعانه بمحامى
    كنت قريت على المحاورات ان اكتر من حد فتحوا ملفاتهم تانى بعد ما كانت اتقفلت بعد غلطات لمحامى او حاجه كده
    الى ان يرد عليك احد الزملاء بما يخالف ذلك الملف يغلق ولايفتح الا اذا كنت تتظلم بحدوث شيء في احد اجراءات التعامل معه او تعرضك للظلم في حسابات درجاتك او حدوث تجاوز في المقابله
    السؤال التانى ,,
    هل من الممكن الوصول لاجتايز الدلف بى 1 بالمذاكره الذاتيه او الاستعانه بمدرس فرنساوى ,, يعنى من غير مركز فرنسى
    ولا الموضوع صعب ؟؟

تقريبا المستوى الان يؤهل لاجتياز الدلف اه دوو
    في ناس عملوا كده واجتازوا البي ان بالمذاكره الذاتيه ومتابعة القنوت الفرنسيه والمواد على النت المهم النفس
    جديا بفكر فى العوده لمصر والتفرغ لدراسه الفرنساوى بالمركز الفرنسى لغايه لما اوصل لاجتياز الدلف بى ان وبعد كده اقدم ملف جديد لو معرفتش افتح القديم تانى

و من وقت التقديم لمعاد المقابله ان شاء الله افضل فى المركز ,, كده ممكن ادخل المقابله وانا فى العاشر مثلا

المشكله ان الريسك عالى لان لو ربنا مكتبش النجاح ,, يبقى خسرت شغلى وصرفت اللى عملته و مهاجرتش برده !!!
    فكره جيده وايضا لك حق في التفكير فيما تفكر به من مخاوف بس انا لو مكانك اعمل كده وعلى فكره يعني شد حيلك واوصل للسادس على المقابله برنا كرم وجبت احسن من كده خير وبركه
    والخوف من الانتظار ان الموضوع كالعاده يتصعب اكتر واكتر

النصيحه يا كيبكاويه

شكرا

اذا كنت افكر لنفسي وبالتالي انا غير مسئول عن اى عواقب سلبيه او ايجابيه فالقرار لك وانت اعلم باحوالك انا اذا كنت في حالتك واستطيع التحكم في وقت نزولى مصر اقوم بمحاولة المذاكره هناك ومتابعة المركز الثقافي الفرنسي الموجود في الرياض واعتقد ان الإمتحان
    يعقد في الخبر
    اذا كان يصعب عليك التحكم في اجازتك ومتابعة المركز الثقافي الفرنسي انا لو مكانك اغامر وانزل مصر وياطابت يااتنين عور على فكره في صيادله غير متوجين تم قبولهم هذا المشن بمستوى 3 في الفرنساوي بس برده مافيش مقياس لحاجه

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWGXaOQT

يا جماعه انا عندى كام سؤال وعاوزكم تستحملونى
    1- انا كنت شغال فى الاول كجوال لمدة سنة وصاحب شغل امن على بعدها اشتغلت فى شركة فى مجالى اشتغلت فيها 3 سنين وصاحب شركة امن على سنة واحدة بس من 3
    وبعدها روحت شركة تانى شغال فيها من سنة ونصف وروحت اشوف التامينات لقيت اسمى مش ظاهر على كمبيوتر قال ايه شركتنا عليها فلوس ولازم تدفعها
    المهم سالت عندى قالولى احنا مامنين عليك وكمان ادى استمارة واحد اننا مدخلينك تامينات
    دلوقت انا عاوز اعمل حاجة انا مش عاوز فترة التامينات شغل الكجوال تظهر عندى وكمان هاكتب فى الابليكشن انى كنت بدون عمل لانها امتدت 3 سنين وهى اصلا سنة (عاوز اشيلها عشان هى مش فى مجالى ) وانا مجالى واخد عليه درجات زيادة
    ثانيا شركة تانية شهادة الخبرة بتاعتها ب3 سنين فى حين تاميناتها بسنة
    ثالثا شركة اللى انا فيها دلوقت تاميناتى مش ظاهرة على كمبيوتر انا فكرت انى اخد استمارة واحد اللى بيقولوا انهم مداخلينى بها تامينات واترجمها وابعتها
    ايه رايكم فى كلامى واللى عنده راى كويس يقولى وهل تامينات مهمه فوى لدرجة دى اريد حلا

دى
    قبل ما تعمل الابليكشن وقبل ما تجيب شهادات الخبرة
    تروح التامينات وتجيب شهادة بيانات بموقفك التامينى
    فى الفترات المختلفة
    وبعدين تستف شهادات الخبرة بالتنسيق مع التامينات
    بالفترات الزمنية
    شغل الكاجوال مش عيب انك تظهره مادام متامن عليك
    وماتخافش منه ولا تتكسف
    استمارة واحد ليست دليلا على استمرار التامينات بمعنى ان صاحب العمل ممكن تانى يوم يروح يشيلك من التامينات
    الاثبات الرسمى هو البرينتر اللى بيجى من الكمبيوتر بتاعهم ودة مبيرضوش يدوه لحد فى القطاع الخاص
    او شهادة البيانات وشهادة البيانات بيبقى فيها الرقم التامينى للعامل والمنشاة وبداية العمل ومازال مستمر ولا لآ
    الخلاصة تظبط موقفك التامينى فى اخر5سنين وتستف الخبرة عليهم بحيث تجمع4سنين خبرة على الاقل
    كدة تبقى فى السليم
    هتاخد درجات الخبرة كاملة ولو شيكوا وراك يبقى مفيش مشاكل
    بس طبعا كدة فترات التامين مش مكفية 4سنين
    انت عندك سنة كاجوال مضمونة
    وسنة تامين من تلاتة
    والموقف فى الشركة الحالية مش واضح
    يبقى الوقتى فيه سنتين مضمونين
    تحل مشكلة الشركة الحالية الاول وتشوف هل هما فعلا مامنين عليك ولا لآ
    ودى هتبان انك تروح تجيب شهادة بيانات او شهادة خبره بس والاخيره دي رسومها في حدود 13 جنيه والاولى اعتقد رسومها ابسط من كده اسمها شهادة بيانات مؤمن عليه بس لازم تكون المنشأه مسدده تكون عارف رقمك التامينى ورقم الشركة مش عارف هات بيانات مؤمن عليه من الكمبيوتر بس يستحسن تروح ببياناتك علشان توفر وقت
    فى الحالة دى هتبان لو التامينات اعطتك
    شهادة بيانات من غير مشاكل تجيب شهادة خبره
    من الشركة بنفس بيانات شهادة بيانات التامينات وتبقى كدة اتحلت بشكل قانونى
    مع العلم انك تقدر تجيب شهادة خبره من التأمينات بجميع الاماكن الى انت اشتغلت فيها
    والفيدرال كمان ما يضايقكش بعد كدة

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWH02ng6

برجاء المساعدة انا ارسلت اوراقي و الابليكشن الى سوريا في شهر سبتمبر و لكن لم ارسل بيان الدرجات او شهادة التخرج او شهادات اللغة مع الاوراق للآنها لم تكن جاهزة وقتها و قررت اني ارسلها في استكمال وفي شهر اكتوبر ارسلوا لي الفايل نمبر واليوم وصلني منهم جواب وبيبلغوني اني لازم ابعت الورق المطلوب في خلال شهرين هو الورق كله جاهز بس شهادات الدلف سوف استلمها في شهر فبراير وليس معي شهادات اثبات مستوى في اللغة الانجليزية المشكلة ان انا مش عارف ابعت شهادة التخرج وبيان الدرجات بس ولا لازم ابعت شهادات اللغه كمان وهذا نص من الجوابles candidates ne peuvent satisfaire les exigences a l'examen preliminaire car meme s'ils obtiennent 57 au seuil de passage. le requerant principal n'a aucun point pour sa formation:il n'a fourni aucune preuve documentaire de sa scolarite. le niveau de connaissance linguistique tant en francais qu'en anglais n'est pas documente:aucun test

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWHIg7W9

ابعت على الاقل شهادات الخبره والتخرج ممكن اللغه يتم تقديمها عند المقابله ولكن لها ميزه اذا قدمتها الوقتي وذلك لاحتمالية اعفائك من المقابله

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWHMU200

شكرا استاذ Hamoudi على الرد انا عندي استفسار آخر لو سمحت , هما حاسبنلي 0 في التعليم لاني لم ارسل اي شهادات انا بكالوريوس صيدلة هل بعد ما ارسل الشهادات هيحسبولي 12 درجة الخاصة بالتعليم ولا هيحسبولي كام؟ هم لو ضافوا ال12 درجة كاملين انا سوف يكون مجموع درجاتي 69 هل دة كافي على النظام الجديد ولا مش كافي وهل عدم ارسالي لشهادات اللغة الآن بعد ما هما طلبوها ممكن يسبب رفض الملف و آسف على ازعاج حضرتك بكل هذة الاسئلة

إبعت فورا شهادة الجامعة وبيان الدرجات
    وشهادات اللغة اول ما تحصل عليها إبعتها بعد كدة المهم تنقذ الملف الاول لان الملف ممكن يترفض لو عدت المهلة بتاع60يوم
    لان لازم الملف عشان يتقبل لازم تاخد2فى التعليم من الاول
    وطبعا إنت ماأخدش حاجة ولذلك هما بيقولوا حتى لو وصلت للنجاح فى الفحص المبدئى برضة الملف هيترفض عشان الحد الادنى لدرجات التعليم
    المهم تبعت فورا شهادة الجامعة وبيان الدرجات
    وبعدين لما تاخد الدلف إبقى إبعته

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWHU4YoP

بالنسبة لتوثيق العقد اعتقد من اى مكتب لوزارة الخارجية و الترجمة بتكون من اي مكتب ترجمة معتمد وتقدر تترجمه فى السعودية لأنه موجود مكاتب ترجمة معتمدة كتير

أخي العزيز تيتو....شكرا للمساعده...بس حسب علمي ان مش كل مكاتب الترجمة معتمده من السفارة الكندية.... وبالنسبه للتوثيق من الخارجية برضه لازم جهه معينه مصرية مفوضه بالتوثيق وخصوصا لعقود الزواج أو أي مستخرج من الشؤون المدنية قبل ما تروح الخارجية للتصديق على صحة التوثيق....
    من بعض مداخلات الاخوان والاخوات هنا جزاهم الله كل خير عرفت ان الكلام ده ممكن يتعمل في القاهرة من وزارة العدل بس مش عارف ايه البديل ليها هنا في السعودية في جده أو حتى في الاسكندريه وده اللى عمال أدور عليه.....شكرا جزيلا لمداخلتك اللى بتنم عن استعدادك المشكور للمساعده وياريت أكون أنا بأه اللى فدتك شويه

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWHjP9Cl

لو هاتهاجر كيبك مش مهم التوثيق واعتقد الفيدرالي ايضا
    يكفي ان يكون مترجم فقط بل بعض الزملاء كان يقوم بالترجمه بنفسه
    بخصوص الفيدرال برده اتقبل بالشكل ده مع ان الكلام الرسمي الموجود في الويب سايت بتاع الحكومه الكنديه ان يكون مترجما وموثق من وزارة العدل في لاظوغلي
    بخصوص التوثيق عموما من الخارجيه في مصر يجب ان توثق من الجهه التابعه لها الجهه المصدره للورقه او المستند المراد توثيقه اى ان اذا قمت بإستخراج شهادة الكليه يجب ان تكون موثقه من الامين العام للجامعه
    شهادة من معهد عالي يجب ان توثق من وزارة التعليم العالي
    ميزانيه يجب ان توثق من نقابة التجاريين الام في القاهره
    ورق صادر من الشهر العقاري يجب ان يصدق عليها اولا من الامين العام للشهر العقاري وهكذا.... وبناء على ماسبق وبعد ان توثقها من الجهه الام التابع لها المستند المراد توثيقه تقوم بتوثيقها من الخارجيه ثم تستطيع ان توثقها من اى سفاره داخل جمهورية مصر العربيه في خلال سنه من تاريخ تصديق الخارجيه عليها وبناء على ماسبق تصبح موثقه ومعتمده او على الاقل مقبوله من البلد التابعه له السفاره

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWHqR52d

[SIZE=×4]يا جماعة بليييييييييييز لو حد يقدر يفدني انا بعت الملف لهجرة كيبك من شهر لسه ما ردوش عليا.
    [SIZE=×4]انا صيدلانية 39 سنه وزوجي صيدلي 41 سنة وعندي طفلانز وليا اخت هاجرت كندا من شهر.

[SIZE=×4]هل في امل من قبولي ولا السن ده الموضوع مستحيل .ارجوكم افيدوني ......علي فكرة اناmain applicant ارجوكم حد يرد عليااااااااااااااااااااااااااااااااا[/SIZE]
    اقتباس:

هو فى الاول و فى الاخر موضوع نقط
    اللى نقطه معديه بيتقبل
    يمكن هما بيفضلوا السن الصغير ,, بس هو اللى بيعمل المقابله فى ايده 6 نقط ودرجات اللغه ,,
    ولو فى شهادات للغه بتجبره يحط الدرجات دى
    زى الدلف والايلتس
    [/SIZE]

شيرى
    على حسب معلوماتى البسيطة ان وجود اخ او اخت ليكى يضيف نقط ليكى و كذلك لو عادلتى شهادتك و اختك جابتلك عقد عمل برضو الدنيا هاتفرق فى النقط

بالنسبه للاجابه على هذا السؤال وجود الاخ في كندا يفيد في حساب النقاط ولكن مهنة الصيدله غير مطلوبه فيدراليا
    ولكنها مطلوبه كيبكاويا ففي حالة وجود الاخ في كيبك فوجوده سيساعد ولكن وجوده في المنطقه الانجليزيه لن يساعد على الاقل في الفتره الحاليه الى ان تظهر قائمه جديده مع العلم ان السن يعد مقبول في كندا الفيدراليه ولكن بالنسبه لكيبك سيتم خصم بعض الدرجات نظرا لان السن كبير نسبيا
    لو الزوجة تخصصها فى ادارة الفنادق او خبرتها فى المجال دة يكون الافضل التقديم باسمها
    لان دة افضل من الارشاد السياحى حيث متطلبات الارشاد السياحى اصعب لغات كثيرة وخبرة بتاريخ البلد يعنى صعبه شوية
    وعلى كل سواء الزوج او الزوجة الدراسات السياحية فى الجزء الاخير من جدول المهن يعنى لا درجات زيادة
    بس دة ما يمنعش انهم ميتقنوا اللغة ويقدموا
    وممكن ربنا يكرمهم يعنى لو فيش بدائل فورية للسفر يتوكلو على الله ويقدموا ويذاكروا فرنساوى

وكل شئ قسمة ونصيب فى الاول وفى الاخر

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWIHpnfS
    [/SIZE]

قديم 9th June 2011, 05:25 PM دنتستاوي غير متواجد حالياً
    دنتستاوي
    Silver Member

[COLOR="rgb(255, 0, 255)"]
    طيب لى سؤال اخر لو الزوج ارشاد و الزوجة دراسات سياحية و مش فنادق او ارشاد - فما العمل مع العلم انها لا تعمل ؟؟؟؟؟؟
    طالما الزوج هو اللى بيشتغل يبقى طبعا يقدم باسمة
    لان خبرتة عليها 8درجات لو اربع سنين
    سؤال اخر انا سمعت ان لو ليهم حد جابلهم عقد عمل بيسهل الموضوع صح الكلام ده ؟؟
    عقد العمل بيعطى درجات زيادة بس اعتقد الموضوع دة صعب جدا
    وعموما عقد العمل بيعطى
    6درجات لو كان فى منطقة مونتريال
    وبيعطى10درجات لو فى مكان تانى زى كيبك او سان لوران او منطقة غير مونتريال
    اكيد طبعا عقد العمل بيسهل كتير جدا وبيسرع كمان معالجة الطلب بس هل فعلا هموا عندهم اللى يقدر يبجيب عقد عمل موثق ليهم؟؟؟؟؟ اشك في ذلك ولنا في موضوع الزميل ناصف عبره والخاص بعقود الفنادق في مونتريال وايضا الشركات التي كانت تعلن عن وجود عقود عمل في كندا في الاهرام والتى لم نعد نرى اى منهم الان
    سؤال تالت (معهلش اعذرنى و تحملنى) سمعنا ان الفيدرال بس مشكلته الفلوس يعنى او عندهم حساب بمية الف مصرى يبقى سهل النجاح - ياترى صح الكلام ده ؟؟
    الفيدرال فيه3 مشاكل
    ان يكون وظيفتك فى الليستة
    بتاع وظائف الفيدرال
    ان يكون معاك رصيد فى البنك
    انك تجيب اسكور يكمل درجاتك فى الايلتس
    اخر حاجة عاوزة اقولها مش عارفه احساسى من ردك انك مش متفاؤول من موقفهم صح يا ترى و لا انا غلطانة ؟؟؟
    [/COLOR][COLOR="rgb(255, 0, 255)"]
    الموضوع مش تفاؤل او تشاؤم
    الحكاية كلها مبنية على توقعات
    هموا وظائفهم ليست فى ليستة الوظائف المطلوبة بشدة فى كيبك
    يبقى كدة كارت ليس موجود يتبقى الكارت الاخر وهو
    اتقان اللغة بشكل كبير ومحاولة اثبات ذلك بشهادات
    واخيرا لاشئ فى الهجرة مضمون
    خاصة هجرة كيبك لانها بتعتمد على تقييم شخصى من المستشار وهو سيد القرار فقط
    اما الفيدرال
    لو تخصص مطلوب فى الليستة+ورق سليم+ايلتس باسكور عالى=فيزا غصب عن استيفن هاربر نفسه
    تقبلي تحياتي
    [/COLOR]

يا جماعه كل اللى هيبعت ورقة فى 2010 يقول عشان نتابع مع بعض ربنا يخليكم انا هقولكم على الورق وانتوا تقولى ايه اللى ناقص اتفقنا يالا نبداء

1- شهادة التخرج الموقت + بيان الدرجات
    2- شهادة الجيش مترجمة وهبعت منها صورة وعليها ختم طبق الاصل
    3- شهادة الخبرة مختومة وعليها للوجو شركة وامظاء المدير (دى شركتى القديمة) + شهادة من الاتش ار فى شركة انى بشتغل عندهم حتى تاريخ واللوجو بتاع الشركة والعنوان وكارت المدير
    4- شهادة الميلاد مترجمة من لاظوغلى (كان يوم صعب روحت هناك اخدت دور برد محترم وقالولى دا اشتباه فى انفلونزا خنزير بس الحمد لله جات سليمة)
    5-شهادة من النقابة تثبت انى انا متسجل فيها وهتترجم وهبعت صورة من الترجمة
    6- شهادة من تامينات ا(نا عملتها متامن على من سنة كذا حتى الان وكتبت الشركات اللى انا اشتغلت فيها ومحددتش كل شركة كام سنة ومكتوب المسمى الوظيفى وخلاص ) طلعو عينى عشان يطلعوها 3 شهور وحياتكم
    7-ترجمة البطاقة شخصية وفيها المسمى الوظيفى
    8- ترجمة كارنية النقابة
    9- شهادة كورسات بقا وشوية شهادت تدريب من شغل تحبيشة يعنى
    10- شهادة من البنك انى انا راجل غنى ( لسه هاعملها لما استلف الفلوس :big_b هههههههه بس اقوله عاوز شهادة حساب ولا اقولهم ايه )
    11-قيد عائلى
    12-باعت كمان شهادة لغة فرنسية بس مش من سنتر بتاع النبى دانيال انا عارف انه مش معترف بيها بس انا فعلا كنت دراستها سنة اللى فاتت ايه رايكم ابعتها ولا اخليها هى بالمستوى السادس . وان شاء الله اول شهر هروح امتحن فى سنتر واشوف انا المستوى الكام بعد المذاكرة : لو حد عنده نصيحة يقول فاهمين
    13- الباسبور دا بقا هغيره عشان اكتب مهنتى لان مكتوب فيه حاصل على لانى انا سمعت انى فى مطار سوريا بيمسكوا الناس اللى زاى مهنتى ويعلقوهم فى المطار معاى واحد صاحبى حجزوه 22 ساعه فى مطار . وانتوا مترضوش ليا البهدلة . ثانيا الباسبور فيه فيزا مهمه وانا عاوز اصورها وابعتها. مش عارف هيعملوا تعديل الوظيفى فى الباسبور القديم ولا هيعملولى واحد جديد انا مش عارف صراحة ايه الافضل بس متنسوش الباسبور القديم فيه فيزا مهمه وكمان صورة الباسبور حلوة وانا مصدقت ليا صورة حلوة
    دا كل الورق اللى هقدمه شوفوا انتوا بقا لو فيه ورق ناقص هقدمه تانى قبل ما ابعت تكسبوا فيا ثواب

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWIlZily

عندى استفسار من فضلك
    انا اصلا خريجة مدرسة فرنساوى ومعى بكالوريوس تجارة وزوجى مدرس ومعة مجستير من انجلترا.
    المشكلة اولا انى اعمل بخدمة العملاء منذ 8 سنين لكن ابى عندة شركة صغيرة وممكن اخد منه جواب باى وظيفة لكن طبعا الشركات اللى كنت بشتغل فيها كانت مأمنة علي
    فهل ممكن اقدم بالطريقة دى؟ علما بان زوجى ضعيف بالفرنسية وكمان بنتى كان عندها سرطان بالمخ وهى الان عمياء وعنها سنتان. عندنا كمان طفل عندة 9 شهور.
    ارجو المساعدة لان زوجى عمرة 39 عام ولذلك يجب ان نقدم بسرعة. شكرا.

الحل المبدئي قبل التفكير فى اى شئ هو التوجة الى طبيب امين من الاطباء اللذين يتعاملون مع السفارة وشرح الموقف له وبعد ذلك يتم
    التفكير فى التقديم عشان الميديكال فى نهاية المطاف لة دور حيوى ايضا
    حيث انه يمكن ان يتم الرفض من قبل الفيدرال لان الاعاقة قد تسبب الرفض لانها ستسبب بتكاليف زائدة على الحكومة
    المهم زيارة الطبيب اولا ثم بعد ذلك الباقى سهل ان شاء الله

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWIxc1lI

مرحبا ممكن اعرف اين اجد نموذج الهجرة الى كيبك الخاص فئة رجال الاعمال وذلك في موقع الهجرة ارجو من يعرف ان يعطيني الرابط وكذاك اريد ان اعرف ما هي اول خطوة اقوم بها حيث انوي الهجرة الى كيبك وانا اعيش في الكويت ولدي مبلغ 100 الف دولار , ارجو منكم التوضيح لي وشكرا

ده رابط لكل الفورمز

https://www.immigration-quebec.gouv.q...ple/index.html

بس لازم تراجع الصفحة دي قبل ما تقدم بالشكل ده

https://www.cic.gc.ca/english/immigra.../apply-who.asp

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWK63NaM

بسم الله الرحمن الرحيم
    الاخوه الافاضل لكم منى كل تحيه واحترام..سدد الله خطاكم..وبارك لكم فى وقتم ومجهودكم
    لى استفسار فارجو منكم ان توجهونى عسى ان يغير الله حالنا من حال الى احسن حال
    ....
    انا بكالوريوس طب وجراحه..وسنى كبير نظرا لانى مررت بفترات تعثر طويله فى الكليه نتيجه ظروف تاره ونتيجه اهمال تاره..عشان كدا انا لسسه ان شاء هابتدى امتياز فى شهر 9 سنه 2010..يعنى بعد 9 شهور وهايكون سنى 31 سنه و 6شهور ...هاخلص الامتياز هايكون سنى 32سنه و 6 شهور
    كدا هاعمل كممارس عام ...مناول الصفر ومافيش سنين خبره
    بس فى الفرنسى انا ان شاء الله ممكن اجيب سكور كويس
    طبعا الوضع فى البلد حدث ولا حرج..والواحد نتيجه التعثرات مليىء بالاحباطات..وانا بحلم بحياه جديده فى مكان جديد...يمكن يكون فيه مستقبل احسن
    عشان كدا فكرت فى موضوع كويباك
    بس انا مش عارف ظروفى ووضعى ده..وسنى ...مع عدم وجود خبره طويله فى مجال عملى ممكن يأهلنى لموضوع الهجره
    والا انا خلاص القطار فاتنى......والعمليه اضربت من كلله
    انا بس مش عارف خايف امشى فى الاتجاه ده ويكون الامل ضعيف جدا ..وساعتها هاتزيد خسايرى
    الله اعلم الخير فين
    بس ارجو النصيحه لوجه الله
    دمتم فى رعايه الله

والله يا دكتور هانى الوضع مش سئ ولا حاجة بس فعلا يجب اولا ان تحصل على حد ادنى من الخبرة ولتكن سنة على الاقل كى تستطيع التقديم
    ممكن حضرتك تبدأ دراسة الفرنسية بجدية وتحصل على شهادات معتمدة من المركز الثقافى الفرنسى خلال سنة العمل وبعدين تقدم
    كدة فرق درجات الخبرة يمكن تعويضه باللغة بس لازم تبقى ممارسة جيدة للغة مدعمة بشهادات تقوى موقفك وبالنسبة للسن مش متخر ولا حاجة انت معاك رنج 4سنين تتحرك فيهم
    بالتوفيق ان شاء الله

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWKJMtYR

لو سمحت يا سيد منير هو لازم التامينات الاجتماعية علشان يعترفوا بالخبرة
    انا قدمت لكيبك و مبعتش ورقة التامينات علشان مش متامن عليا الا من فترة بسيطة حوالى كام شهر و خبرتى 5 سنين كمان كان متامن عيا كام شهر تانين فى محل تبع ابن عمتى غير الصيدلية اللى انا شغال فيها
    علشان كدة شهادة التامينات لو طلعطها هتبقى ملخبطة
    اية الحل
    ؟؟؟
    بس هما بعتولى جواب الفايل نمبر و مطلبوش منى شهادة التامينات هل ممكن يطلبوها بعد كدة ؟؟
    ولو طلبوها و مش عوز ابعتها هل ممكن يبقى ليها بديل
    زى رخصة الصيدلية اللى شغال فيها ؟ او كعب العمل؟ او شهادة خبرة موثقة من الشهر العقارى؟؟
    يا ريت حد يرد عليا

اهم حاجة وقت المقابلة اثبات الخبرة بمعنى ان موظف الهجرة بيطلب شهادة التامينات اذا شك فى خبرتك ولو حس بصدقك فى الكلام مش لازم يطلبها
    ولكن هى مهمة جدا لانها لا تعطى ذرة شك فى الخبرة حيث تثبت وجود وشرعية المكان الذى تعمل به من خلال رقم التامينى للمنشأه (الشركة- المصنع- الصيدلية-....) وكذلك تثبت دون ادنى شك انك تعمل بهذه المنشأة من خلال رقمك التامينى الملحق عليها
    حاول تجيب جواب او شهادة بيانات بفتراتك التامينية وان سالك ليه الفترات مش مغطية كل الخبرة هتقول بمنتهى الصراحة ان دة نظام القطاع الخاص فى مصر
    هناك بدائل قد يسمح بها الموظف مثل درافت لمفردات المرتب ومختوم بختم الشركة او شيك باسمك من الشركة يعنى اى اثبات رسمى او مالى انك تعمل بهذا المكان
    بالنسبة لرخصة الصيدلية لاتعتبر دليل انك تعمل بها الا اذا كانت هذه الصيدلية ملكك او مأجرها وفى الحالة دى هتكون الرخصة طبعا باسمك وهنا تبقى دليل على عملك بها
    فى المقابلة خد معاك كارنية النقابة وترخيص مزاولة المهنة بجانب شهادات الخبرة لتدعيم موقفك
    تحياتى وبالتوفيق

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWMKJVDd

يا جماعة و اللى عايش فى الخليج يعمل ايه بالنسبة للتأمينات اذا كان مفيش تأمينات للوافدين
    هل شهادة الخبرة ستكون كافية

الخبرة فى الدول العربية سهلة جدا لكن يتوجب عليك تقديم صورة التاشيرة التى سافرت بها وذلك لاثبات اقامتك بهذه الدولة ثم تقديم شهادة الخبرة وترخيص مزاولة المهنة(ان وجد) وصورة من عقد العمل بس كدة
    تحياتى

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWMROULu

ألف شكر السيد منير على معلوماتك القيمة جداً ..

لي استفسار عن شهادة الخبرة

هل شهادة الخبرة من الجهات الحكومية بتحتاج لشهادة تأمينات كمان ؟

يعني مثلاً شهادة خبرة من إحدى الإدارات الزراعية لمدة خمسة سنوات مختومة بخاتم النسر .. هل لابد من استخراج شهادة تامينات واللا بتمشي كده ؟

كمان ياريت لو في نموذج لشهادة الخبرة من حيث الصياغة والتوقيعات تقدر تكتبها .. يبقى كتر خيرك ؟

ألف شكر على جهودك وحبك لمساعدة الجميع

يا سعادة الباشا هموا هيعطوك شهادة الخبرة بمعرفتهم متحاولش تجيب شهادة مختلفة
    انت بس ممكن تطلب بشكل ودى لو يقدروا يكتبوا فيها المهام الوظيفية بتاعتك والمرتب وعدد ساعات العمل اسبوعيا (ودة طبعا مش هيحصل نظرا للروتين المصرى ) يبقى خد منهم الشهادة زى ما هى اهم حاجة التوقيعات والاختام ومعروف ان شهادات الحكومة مفيش فيها مشاكل نظرا لكثرة التوقيعات عليها واختام النسر
    بالنسبة للتامينات مفيش فيها اى مشكلة حضرتك موظف حكومى يعنى متامن عليك من الحكومة هتروح هيئة التامينات والمعاشات التابع لها شغلك ومعاك صورة من شهادة الميلاد الكمبيوتر وتقول للموظف انا عايز رقمى التامينى مختوم هياخد منك صورة شهادة الميلاد ويضرب على الكمبيوتر وهيعطيك ورقة صغيرة برقمك التامينى وتقوله عايز اختمها هيقولك روح للموظف المختص اللى معاة الختم وهيختمها وتترجمها وترفقها مع ورقك كدة يبقى ارتحت من الخبرة حتى فى الفيدرال خلصت الحكاية بدرافت التامينات الصغير دى
    تحياتى وبالتوفيق

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWNgV9q0

حمدالله على سلامتك يا استاذ سيد نورت المنتدى و شكرا على ردك
    المشكلة غى شهادة التامينات انى متامن عليا فى الصيدلية 6 شهور بس و خبرتى اكبر من 5 سنين
    كمان اثناء فترة عملى فى الصيدلية كان متامن عليا فى مكان تانى لمدة كام شهر و الكلام دة مش كاتبة فى الابليكشن ممكن اطبع شهادة بالفترة الاخيرة بتاعت الصيدليةاللى هى 6 شهور بس و اروح بيها فى الانترفيو؟

بس انا خايف لو نجحت و قدمت الشهادة دى فى الفيدرال ممكن يسالو فى التامينات يلاقوا انى كان متامن عليا فى مكان تانى اثناء عملى فى الصيدلية و يرفضونى

فممكن اقدم الشهادة دى فى الانترفيةو وماقدمهاش فى الفيدرال لو نجحت؟

ولا لو قدمتها فى الانترفيو لازم اقدمها فى الفيدرال؟؟

كمان ممكن فىالانترفيو و الفيدرال لو فى كعب عمل مثبت فية مدة الخبرة كلها او شهادة خبرة موثقة فى الشهر العقارى تحل محل شهادة التامينات؟؟؟

كمان انا بيطرى و شعال فى صيدلية يعنى ماعتقدش ان كارنية ممارسة المهنة و كارنية النقابة هيثبت الخبرة؟ ولا انا لازم برضة اقدمهم؟؟

و شكرا طولت عليك

خلاص طلع شهادة التامينات بتاع شغل الصيدلة اللى مدتها6شهور كاثبات للخبرة الحالية وممكن ربنا يكرم والمستشار ميسألش عليها ولو اصر على التامينات قدمها وربنا يكرمك ويمشيها (احسن ما يعطيك انذار بالرفض لاقدر الله اما تخلص نفسك وانت قاعد احسن ما ترجع تبعت ويقعدوا يفلوا فى الورق تانى) وتدخل فى دوامة الانتظار
    بالنسبة للفيدرال انت هتحسب حسبة تانية انت هتتبع مسار حياتك من سن18سنة الى الان
    بالنسبة للخبرات فى الفيدرال ستف شهادتك حسب التامينات وكدة تبقى ماشى صح ومبتكدبش ومش مخالف للواقع لو دوروا وراك
    تحياتى وبالتوفيق

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWNm8u4G

قديم 3rd June 2012, 12:41 PM marwa_kmll غير متواجد حالياً
    marwa_kmll
    Member

marwa_kmll is on a distinguished road

marwa_kmll's Flag is: Egypt

أنا : marwa_kmll

ازيكو يا جماعه ميرسي عل المجهود الكبير دا ربنا يوفقنا كلنا انا محتاجه مسعدتكو انا بشتغل في3d cartonn animation و شاركت اعمال كتير بس المشكله ان مفيش تأمينات لان دي استوديهات خاصه بتجيب التيم المناسب لكل بروجكت بس انا قدرت اجيب شهاده خبره من الاستوديو مختوم بالسجل الضريبي و التجاري و جبت التترات الي عليها اسمي و صوره من الشيكات الي كونت بقبض بيها مرتبي من 2005 لحد النهاره مع العلم ان زوجي نفس الموضوع فهل دا كفايه ولا اعمل ايه....و ممكن حد يحسبلي درجات
    انا جريجه فنون جميله
    السن 31
    خبره 8 سينين
    اللغه الفرنسيه المستوي 8 و همتحن b1 في دسيمبر
    اللغه الانجليزيه فوق المتوسط لسه همتحن ايلتس
    التامينات زي مقلتلكو :)
    الوظيفه مطلوبه
    مفيش اطفال
    المرافق
    خريج فنون تطبيقيه
    السن 31
    خبره 8 سينين
    اللغه الفرنسيه المستوي 3
    اللغه الانجليزيه متقدم جدا

قديم 13th December 2015, 02:19 PM kssaretelbondok غير متواجد حالياً
    kssaretelbondok
    Junior Member

kssaretelbondok is on a distinguished road

kssaretelbondok's Flag is: Egypt

أنا : kssaretelbondok

!For Medical Professionals Only

سلام عليكم
    لو سمحت انا اسمي دعاء 24 سنة بكالريوس تجارة عربي 2011 شعبة محاسبة وبعمل دبلومه محاسبة سنتين اشتغلت ف مجال السيلز والسكرتارية لمدة سنة ونصف وحاليا مأمور ضرائب خبرة سنتين انا الانجلش بتاعي الحمد لله كويس وبحاول اطوره علي اد ما اقدر انا دخلت علي موقع الهجرو وفهمت الخطوات المطلوبة عشان اقدم ملفي بس انا لسه محتاجه اعمل كورسات التويفل انترناشونال والايلتس , انا محتاجه اعرف بس من حضرتك هل في امكانية ف اني اسافر ل كندا ولو حبيت اسافر هايكون الافضل ايه دراسه او عمل , مع العلم اني معنديش رصيد ف البنك لسه .
    معلش انا مش عارفه اتعامل اوي مع المنتدي هنا ومش عارفه هاعرف اوصل لرد حضرتك ازاي
    شكرا لاهتمام ومجهود حضرتك :)

قديم 14th December 2015, 08:25 AM Remon.soliman غير متواجد حالياً
    Remon.soliman
    Moderator

Remon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond repute

Remon.soliman's Flag is: Kuwait

أنا : Remon.soliman

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kssaretelbondok
    سلام عليكم
    لو سمحت انا اسمي دعاء 24 سنة بكالريوس تجارة عربي 2011 شعبة محاسبة وبعمل دبلومه محاسبة سنتين اشتغلت ف مجال السيلز والسكرتارية لمدة سنة ونصف وحاليا مأمور ضرائب خبرة سنتين انا الانجلش بتاعي الحمد لله كويس وبحاول اطوره علي اد ما اقدر انا دخلت علي موقع الهجرو وفهمت الخطوات المطلوبة عشان اقدم ملفي بس انا لسه محتاجه اعمل كورسات التويفل انترناشونال والايلتس , انا محتاجه اعرف بس من حضرتك هل في امكانية ف اني اسافر ل كندا ولو حبيت اسافر هايكون الافضل ايه دراسه او عمل , مع العلم اني معنديش رصيد ف البنك لسه .
    معلش انا مش عارفه اتعامل اوي مع المنتدي هنا ومش عارفه هاعرف اوصل لرد حضرتك ازاي
    شكرا لاهتمام ومجهود حضرتك :)

الأفضل ده بيتحدد حسب امكانياتك واللي حضرتك تفضليه

طريق الدراسة في ناس بتستخدمه بس محتاج رصيد كبير في البنك - مصاريف اول سنة على الاقل وأغلب الجامعات بتتطلب ايلتس اكاديمي بسكور معين لو معاكي المبلغ وجبتي الاسكور قدمي بس طبعا طريقة اطول من الهجرة العادية

الهجرة في نظامين يرال - اكسبرس انتري وكيبك

الاكسبرس انتري تقدري تعرفي عنه كل حاجة من هنا
    https://www.almatareed.org/vb/showthr...6#.Ve7bTRGqqko

كيبك تقدري تحسبي درجاتك ليها من هنا
    https://www.canadavisa.com/quebec-ski...migration.html

كانت في الاول بتطلب فرنساوي بي تو بس شرط اللغة اتلغي بشرط انك تجيبي الحد الادنى اللي هو 49 للعازب و 57 للمتزوج
    وكانت فتحت في اول شهر 11 والعدد اكتمل وده كان اخر مرة للتقديم بالبريد العادي

وهتفتح تاني بنفس الشروط في 18 يناير بس التقديم هيكون عن طريق النت

بالتوفيق

قديم 28th January 2016, 06:41 PM محمد بورسعيد غير متواجد حالياً
    محمد بورسعيد
    Junior Member

محمد بورسعيد is on a distinguished road

محمد بورسعيد's Flag is: Egypt

أنا : محمد بورسعيد

عندي سؤالز انا صيدلي بعت APPLICATION الي PEBC من اكتر من شهر ONLINE عشان يردوا و يبعتوا ليا EDUCATION CREDENTIONAL REPORT بس ماردوش خالص و كل ما ابعت ايميل استفسار ما بيردوش مش عارف اعمل ايه ز انا دفعت المصاريف و عملت TRACKING و اتاكدت ان كل الورق وصل مش عارف اعمل حد ممكن يساعدني

قديم 9th June 2011, 08:26 PM eagle eye غير متواجد حالياً
    eagle eye
    Senior Member

eagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond repute

أنا : eagle eye

شكرا دنتستاوى على المواضيع الرائعة بتاعة الاختصارات
    مش عاوزة ابوظ تسلسل الموضوع
    لكن مش كده ده اختصار الهجرة ل كيبيك
    تحياتى

قديم 3rd June 2012, 12:36 PM marwa_kmll غير متواجد حالياً
    marwa_kmll
    Member

marwa_kmll is on a distinguished road

marwa_kmll's Flag is: Egypt

أنا : marwa_kmll

ازيكو يا جماعه ميرسي عل المجهود الكبير دا ربنا يوفقنا كلنا انا محتاجه مسعدتكو انا بشتغل في3d cartonn animation و شاركت اعمال كتير بس المشكله ان مفيش تأمينات لان دي استوديهات خاصه بتجيب التيم المناسب لكل بروجكت بس انا قدرت اجيب شهاده خبره من الاستوديو مختوم بالسجل الضريبي و التجاري و جبت التترات الي عليها اسمي و صوره من الشيكات الي كونت بقبض بيها مرتبي من 2005 لحد النهاره مع العلم ان زوجي نفس الموضوع فهل دا كفايه ولا اعمل ايه....و ممكن حد يحسبلي درجات
    انا جريجه فنون جميله
    السن 31
    خبره 8 سينين
    اللغه الفرنسيه المستوي 8 و همتحن b1 في دسيمبر
    اللغه الانجليزيه فوق المتوسط لسه همتحن ايلتس
    التامينات زي مقلتلكو :)
    الوظيفه مطلوبه
    مفيش اطفال
    المرافق
    خريج فنون تطبيقيه
    السن 31
    خبره 8 سينين
    اللغه الفرنسيه المستوي 3
    اللغه الانجليزيه متقدمه جدا

قديم 9th June 2011, 08:29 PM دنتستاوي غير متواجد حالياً
    دنتستاوي
    Silver Member

ايون

ياريت حزف المشاركتين حتى لا يفقد الموضوع قيمته