حكاية شاب بيخطط للهجرة وأسباب هجرته - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > أبناؤنا فى الخارج

أبناؤنا فى الخارج المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

أبناؤنا فى الخارج

حكاية شاب بيخطط للهجرة وأسباب هجرته

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 28th July 2010, 06:41 PM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

MFaisal's Flag is: Zaire

أنا : MFaisal

أخوك ضبش داخل عالمفرمة كمان سنة واحدة بس

بس الفرق انى مقتنع من وانا فى اولى كلية انى ما ينفعش أعيش فى مصر نوهائيا

ربنا معانا ونخلع منها على خير

الموضوع الأصلي : حكاية شاب بيخطط للهجرة وأسباب هجرته     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : MFaisal

قديم 28th July 2010, 07:06 PM نهر النيل غير متواجد حالياً
    نهر النيل
    Golden Member

نهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of light

نهر النيل's Flag is: Egypt

أنا : نهر النيل

ربنا ييسرلك الحال يا اهرامات الجيزة

قديم 22nd November 2010, 02:07 AM شاب غير مسار حياته غير متواجد حالياً
    شاب غير مسار حياته
    Junior Member

شاب غير مسار حياته is on a distinguished road

افتراضي والله العظيم كل كلمة صح

أنا : شاب غير مسار حياته

ربنا يوفقك يا اهرامات الجيزة وعايز اقولك انك انسان محترم اوي وربنا يوفقك
    وحابب اقولك اني خريج كلية الزفت والهباب والقطران (التجارة) عام 2009
    بس انا كنت كلية خاصة ( اكاديمية الشروق) وكنت والله العظيم كنت من الاوائل على الكلية طوال الاربع سنين واتخرجت بتقدير عام امتياز
    ومن الممكن بعض الشباب اللي معانا يقولك يا عم سيبك منو دا واد خريج كلية خاصة يعني شاري تقديره بفلوسه ولكن انا حلفت بالله الذي يهتز له السبع سماوات ان الكلية الدراسة فيها صعبا جدا وانا بفضل الله كنت بذاكر بجد بس مفيش فرصة للوظيفة

قديم 22nd November 2010, 03:31 AM شاب غير مسار حياته غير متواجد حالياً
    شاب غير مسار حياته
    Junior Member

شاب غير مسار حياته is on a distinguished road

افتراضي عايز احكي لكم حكايتي الغريبة جدا جدا جدا

أنا : شاب غير مسار حياته

اولا انا اسمي محمود
    من السويس
    وعايز اقولكم اني كنت متخرج كما قولت من كلية التجارة 2009 وكنت من الاوائل على الكلية ووتقديري العام امتياز وكنت فرحان جدا بهذا الي ان جائت الصدمات والصدمة تلو الاخري والمفاجأة تلو الاخرى مع اول يوم من تخرجي ووالله العظيم كل كلمة انا بقولها لكم هيا حقيقية.

فجأة بعد مرور اربع سنين حسيت اني انضحك عليا وضعيت احلي سنين عمرى في المذاكرة زي العبيط كنت لا احضر رحلات ولا حفلات ولا اي حاجة في الدنيا دي الا المحاضرات فقط وكان زملائي الولاد والبنات ينظرون لي على اني معقد .
    المهم اني كان همي في المذاكرة وبس وجنيت ثمار هذا باني طلعت من الاوائل وجبت تقدير امتياز الحمدلله
    لكن المفاجاة اني بعد كل دة حسيت اني تساويت مع الاخريين ( مش تناكة والله لكن كان يجب ان يكون لي قيمة اكتر من كدة) وبقي اللي جايب مقبول زي اللي جايب امتياز بعد التخرج
    بل والله في ناس كانت جايبة مقبول واشتغلت وانا لا بس مانابنيش غير وجع القلب وحرقة الدم
    المهم ربنا يسهل للجميع

اول صدمة: عندما توجهت للكلية الحربية عندما علمت بقرار التحاق خريجي الكليات بشعبة الضباط المتخصصين وكان طالبين في الاعلان تخصص محاسبة..... ومعي ملفي بتاع الكلية الخاص بي وجميع شهاداتي
    وكان كلي امل وثقة قي النفس ودخلت ال مبني الكلية الحربية ولكن تفاجأت بضباط رتبته عقيد سالني انتا خريج اية قولت كلية تجارة
    قال سنة كام قولت 2009
    قال تقديرك اية قولت امتياز
    قال جامعة اية قولت انا خريج اكاديمية الشروق

راح قال كلمتين لن انساهم بص يا حبيبي احنا بناخد بس الجامعات الحكومية فقط وملناش دعوة بالخاص ( رغم اني معايا شهادة معادلة من المجلس الاعلي للجامعات ببكالوريوس الادارة والمحاسبة تخصص محاسبة)
    وراح قال لي بمنتهي البرود روح روح
    في اللحظة دي تمنيت اني لو الارض تنشق وتبلعني ولم اكن اسمع هذا الكلام
    وانسحبت من امامة في صمت وعجز عن الكلام لاني اتصدمت

ثاني صدمة : لما روحت بعد لما اكملت موقفي من التجنيد كاي شاب عادي للتقدم على وظيفة محاسب في شركة كان اسمها السويس للحديد والصلب
    قابلت موظف في الشركة كان شكلو كدا معقد
    قولت بس انا يومي مش فايت
    كان الراجل دا بيعمل معايا الانتر فيو
    وفضل يسأل وبفضل الله انا اجاوب وسالني عن تقديري وسنة التخرج والجامعة
    ولما ملاقاش فايدة من زحلقتي لاني طبعا مش معايا واسطه غير ربنا سبحانه وتعالي
    فضل يحبط فيا ويقول مفيش شغل مفيش تعيين للمحاسيبن( كاني بشحت) كان فاضل يقولي اطلع براااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااا
    تركت له السي في بتاعي وانا عارف انو مزقه بعدما انصرفت من عنده

ثالث صدمة : تقديم على وظيفة محاسب في شركة السويس للسلامة المهنية
    ولكن كانوا ظراف شوية عن الشركة السابقة
    عملوا اعلان في جريدة الاهرام عن طلب محاسبين حديثي التخرج وكتبوا ان التقديم يجب ان يكون عن طريق ارسال السي في بالبريد الاليكتروني الي موقع بريد الشركة
    بالفعل قمت بارسال السي في الخاص بي اليهم وتحدد ةموعد عمل الانترفيو
    ذهبت اليهم في الموعد المحدد وكان هناك اختبار تحريري للمحاسيبن قمت باداء الاختبار مثل بقية الزملاء
    وذهبت الي احد المديرين كان على معرفة بي وقولت له انا عملت اية في الامتحان
    قال لا يا حودا انتا يا بطل انا شوفت ورقتك انتا حلك كويس وطمني

لكن المفاجاة اني علمت من احد موظفي الشركة اني سقطت ههههههههههههههههههههههههه في الاختبار( شر البلية ما يضحك ) رغم اني راجعت على الاسئلة بعض لما روحت ووجدت نفسي مجاوب كويس وراح الامل ههههههههههههههه

وبعد كدا روحت للناس اللي المفروض انهم اعضاء مجلس شعب وبيخدموا الناس عشان خاطر التعيين لكنهم كانت وعودهم كتيرة وغير مجدية بالنفع

سمعت عن دورة جيل المستقبل fgf وادمت فيها واتقبلت وقعدت اسبوع واحد بس كلفني 150 اشتراك الدورة بس لاقيت انهم بيدرسوا حاجات انا بفضل الله كنت اخذتها قبل كدة يعني مفيش جديد وكانت(icdl- انجليزي_ الخ) طبعا انا كنت واخذ شهادة ال ICDL من وانا في الكلية
    ولما اتخرجت قعدت فترة قرابة شهر عشان كنت باخد كورس انجلش وكنت خلصت لحد المستوى الرابع وكان معايا دورة تدريبية ببنك اجنبي . المهم خلعت نفسي بالعافية من ال FGF لانها كانت بالنسبة لي تضييع وقت وشحططة على الفاضى وكان هناك شرط جزائي قدرة 2500 للذي يترك الدورة . ,ولكن تم التفاوض من المسؤول والحمدلله خرجت منها وعايز اقول حاجة دورة ال FGFحلوة اوي لل متخرج وليس معه اي شهادة.

ثالث صدمة البنك اللي كنت بتدرب فية الراجل اللي اعرفة اتنقل والناس اللي كنت بعتبرهم اصدقائي نفضولي
    واخيرا

بعدها قولت بس مبداهش بقي كفاية ذل وانحناء لليسوي ول مايسواش
    قررت تغيير مسار حياتي وتركت تخصصي كمحاسب اللي مفروض كنت اشتغل فية
    وغيرت مساري العلمي بان توجهت الي الشهادات العالمية في مجال الحاسب الالي
    لاني كنت بعشق حاجة اسمها كمبيوتر
    ولاني كان حلم حياتي اني اكونى مهندس وجدت بفضل الله الطريق وهو شهادة هندسة الشبكات المعتمدة من شركة مايكروسوفت (MICROSOFT CERTIFIED SYSTEM ENGINEER)

اختصارها MCSE 2003 والناس اللي في مجال ال IT عارفيين كويس اوي معني وقيمة هذة الشهادة العلمية

توجهت الي اقرب مركز واجريت اختبار القبول والترشيح والحمدلله نجحت فيه ودخلت الدورة وخلصت منتصف الدورة ,وحصلت علي شهادة مدير شبكة ADMINISTRATOR
    وهي Microsoft critfied system administrator
    اختصارها mcsa 2003
    وبفضل الله نواي اكمل في المسار لحد شهادة mcse

والحمدلله انا الان معايا شهادة مدير شبكة اقدر بيها اشتغل في وظيفة محترمة

لكن حظي العثر دائما كان يرافقني

لاني ذهبت بعد لما خلصت الmcsa بعد عناء شديد للتقديم على وظيفة مدير شبكة
    في احدي الشركات وبالصدفة كانت شركة السويس للصلب اللي انا كنت مقدم فيها كمحاسب ولكن المرة دي قدمت كمدير شبكة وولكن كالعادة تم عمل الانترفيو على عدة مرات مع مدير قسم ال it
    وتم سؤالي في اسئلة تستدعي الخبرة العملية وكنت لا املكها لاني كنت امللك معلومات الشهادة اللي احملها وبعض الحالات العملية فقط وبالتالي اساسا هما مش عايزني من الاول
    فضل الراجل يحبط فيا وتم رفضي

النهاية انا حاسس اني طولت عليكم لكن والله يا شباب هذا هو الواقع اللي مريت بيه
    مين يستحمل كدة شاب متخرج وكلوا امل يصبح متشائم

وفي النهاية لا يجد عمل

حسبي الله ونعم الوكيل في الناس اللي عملت فيا كدا

وعوضى على الله في تعبي اللي راح هدر

قديم 22nd November 2010, 10:29 AM Tornado غير متواجد حالياً
    Tornado
    Golden Member

Tornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond repute

Tornado's Flag is: Egypt

أنا : Tornado

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شاب غير مسار حياته
    راح قال كلمتين لن انساهم بص يا حبيبي احنا بناخد بس الجامعات الحكومية فقط وملناش دعوة بالخاص ( رغم اني معايا شهادة معادلة من المجلس الاعلي للجامعات ببكالوريوس الادارة والمحاسبة تخصص محاسبة)

ازاي الكلام في ناس جامعات خاصة اعرفهم دخلو الاكاديمية وبقو ظباط

قديم 28th July 2010, 08:42 PM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

great expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond repute

أنا : great expectations

اخي الفاضل
    صدقا قلبي يتمزق لقصتك التي تعني الكثير لي لان احد اسباب بحثي عن الهجرة هو عدم قدرتي علي تحمل الحال البائس للشباب المكافح والمحترم
    سيكون عنوان موضوعي القادم بس لو ربنا اراد لي الهجرة
    وهو سؤال
    هل نهاجر من مصر ام من المصريين

صدقوني الاجابة بكل اسي نحن نهاجر من سوء حال المصريين شعبا وحكومة
    نعم انتقد وانا مصري طبعا بس شايف ان ما فيش فايدة وان العيب الكبير في الشعب والحكومة معا
    ما احنا الحكومة
    تكاسل وتراخي وعدم رغبة في العمل وكراهية متبادلة وعنجهية وصفات سلبية كثيرة تخفي الاجابية

طبعا حد هيقوللي ده تعميم

عارف

بس فيه سمات عامة غالبة

نكمل بعدين

بس لو سمحت يا صديقي لا تتاخر

ابدا من اليوم وقبل الغد وهاجر

قديم 28th July 2010, 11:56 PM VERDI غير متواجد حالياً
    VERDI
    Platinum Member

VERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond repute

أنا : VERDI

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qenawy

سيكون عنوان موضوعي القادم بس لو ربنا اراد لي الهجرة
    وهو سؤال
    هل نهاجر من مصر ام من المصريين

صدقوني الاجابة بكل اسي نحن نهاجر من سوء حال المصريين شعبا وحكومة

ارجع عن اللي في دماغك يا دكتور قناوي
    بلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ش
    صدقني بلاش احسن

قديم 28th July 2010, 11:59 PM sanaa غير متواجد حالياً
    sanaa
    Platinum Member

sanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond repute

أنا : sanaa

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أهرامات الجيزة
    خلاص يا جماعة ، إنتهى موضوع الجدال على الجنسية لو سمحتوا ، بعد إذنكوا

وبعدين ناس دخلت المغارة هنا ، ولم يشرفوني بأي تعليق يتعلق بالموضوع الأصلي واللي حصل معايا

يعني نتشتم وحضرتك اللي همك الرد

غريبه

قديم 29th July 2010, 10:41 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VERDI
    ارجع عن اللي في دماغك يا دكتور قناوي
    بلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ش
    صدقني بلاش احسن

ليك فاكر انه قالك بلاااااااااااااااااااااااااش

قديم 28th July 2010, 08:44 PM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

great expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond repute

أنا : great expectations

انت كنت شغال في ابيكو صح ؟